Nu är Artemis II på väg mot månen

Från sajten:
image
Foto: NASA

NASA skickade i natt iväg Artemis II mot månen, det är den första bemannade uppdraget mot månen på över 50 år. Uppskjutningen gick som tur är enligt plan, efter tidigare avbrutna försök.

Foto: NASA/Bill Ingalls

Artemis II skickades iväg med Orion-kapseln som nu först rundar jorden för att sen fortsätta ut mot månen. Dragningskraften från både jorden och månen används som “slunga” för att skjutas ut mot månen och sedan tillbaka.

Reid Wiseman, Victor Glover, Christina Koch och Jeremy Hansen. Foto: NASA.

Det finns fyra astronauter ombord och besättningen består av Reid Wiseman, Victor Glover, Christina Koch och Jeremy Hansen. Uppdraget är att flyga runt månen och sedan återvända till jorden, med en planerad rundning av månen den 6 april och sedan landning på jorden igen den 10 april.

Det här är första gången sedan Apollo 17, 1972, som människor skickas så här långt bort från jorden. Dessutom lite längre, då det här uppdraget innebär att astronauterna kommer befinna sig längre från jorden än någon människa någonsin gjort.

Artemis är inte bara ett försök att nå månen igen, utan ska också lägga grunden för framtida resor till månen. För att kunna placera en fast bas på månen, utveckla tekniker och vetenskapen. Vilket ska resultera i en flygning till Mars, som är det slutgiltiga målet.

För den som vill följa uppdraget närmare så har NASA en live-bevakning som vi kan följa via YouTube.

Bonusklipp på människans närmsta bekantskap med en utomjording.

Via: Nasa.

3 gillningar

Något lite speciellt är att ett av uppdragen är att testa toaletten i rymd miljö. Har varit lite strul med den men det löser sig nog :blush:

Sedan är Artemis 3 ett testuppdrag runt jorden och Artemis 4 år 2028 är det första månlandningen :blush:

3 gillningar

Fick mig att tänka Big Bang Theory där toaletten som Howard designat åt ISS fick problem :smiley:

Edit: För övrigt - väldigt kul att få uppleva ett nytt space race på riktigt under sin livstid :+1:

5 gillningar

Haha, exakt vad jag tänkte på med! :joy::joy::joy::toilet:

1 gillning

Hehe, ja det är en aning speciellt! :joy::toilet:

Borde jag såklart haft med i artikeln egentligen…

Men så konstigt att man hört så lite om detta i förhand, är väl för att alla nyheter fokuserar på hemskheter.

Trodde det var ett aprilskämt först! :joy::waning_gibbous_moon:

1 gillning

En resa på runt 40 000 mil, det är ju en rejäl resa. Sverige är 157 mil långt. Annars hoppas jag att kineserna landar först, så att amerikanerna får en knäpp på näsan.

2 gillningar

Många frågar sig varför skall man ut i rymden.

Apollo programmet gav oss bla följande

CAT skanning dvs datortomografi
Insulinpumpar
Global livsmedelssäkerhet

Och inte minst sladdlösa damsugare :blush:

5 gillningar

Nu är toaletten fixad efter lite rymd VVS arbete av Koch

2 gillningar

Jävla tur det!

1 gillning

Ja tio dagar utan toalett och inte kunna gå utomhus är nog en utmaning :wink:

Sedan att det är 18c ombord är också ett problem.

2 gillningar

Från sajten:
image

Vill du följa när Artemis II rundar månen i natt, kan du göra det både internationellt och via public service. NASA har redan dragit igång sändningarna, men SVT sätter igång vid 23.

Under kvällen kan vi följa astronauterna när de gör sin förbiflygning runt månen, precis nu i skrivande stund har Orion slagit distansrekordet, nu är astronauterna längre ifrån jorden än vad Apollo 13 och nån annan människa någonsin varit.

Det är beräknat att Orion befinner sig på baksidan av månen klockan 22.44. Då är det total kommunikationsblackout, vilket är planerat, om de sen tar sig ut på andra sidan återstår att se.

Sändningen visas på public service ikväll via SVT och SVT Play, klockan 23.00 sätter sändningen igång, där vi får svenska kommentatorer från tv-huset. Men vill vi se mer så sänds det hela även på NASA, YouTube, Netflix och Prime Video.

Via: NASA.

2 gillningar

Hemma igen när Orion landade. Häftigt med byte mellan broms fallskärmar och huvud fallskärmar :blush:

Imponerande. Undrar vilken hastighet de höll när de slog i vattnet?

1 gillning

Fick kolla med AI, tydligen 40 000 km/h vid återinträde och 27 km/h vid splashdown :blush:

1 gillning

Det är coolt att landingsmodulen är gjord så oaerodymanisk sa att den ska inte brinna upp (och som bonus bromsa in snabbt).

2 gillningar

Ja mycket imponerande. Vad jag har läst mig till så är Orion betydligt större än Apollo. Har 3 fallskärmar istället för 2 men framförallt gör en dubbel när det gäller återinträde där Orion studsar första gången på atmosfären innan den andra gången gick igenom :blush: