Norska trafiklärare kritiserar Teslas blinkersknappar

Från sajten:
image

Knappar och rondeller går inte ihop enligt flera norska trafiklärare som använder Teslas bilar.

Tre av Teslas bilmodeller (S, X och Model 3) har knappar för blinkers istället för den klassiska spaken. Även Model Y sägs uppdateras till knappar inom kort och norska trafiklärare uppskattar bilarna men inte deras blinkers. I ett forum med 3000 medlemmar var det relativt enhälligt att Teslas knappar gör det svårare att blinka korrekt i rondeller.

Hansen Øyen som är en av trafiklärarna från forumet har pratat med norska Motor om problemet med knappar. Enligt honom så leder dessa till att man tappar fokus på vägen och riskerar att krocka med både trottoarkanter och andra bilar. Dessutom tar han upp problematiken i att elever får underkänt i uppkörningen om de inte blinkar korrekt i rondeller. Hansen tycker helt enkelt att Teslas nyare bilar är olämpliga i körutbildningen. Tillhör du team knappar eller team spak?

Via: The Verge

Hmm... Jag skulle hata de där

Om de åtminstone lades på olika sidor av ratten, vänster blinkers på vänster sida, höger på höger sida.

Men ovanpå varandra... Nej tack!

1 gillning

Ja, det är hål i huvudet med blinkersknappar i ratten. De enda mig veterligen som har lyckats någorlunda med den implementationen är Ferrari. Där har du en knapp på varje sida.

Exakt! Jag visste inte det där men tycker att det är så uppenbart!

Dessutom i "tumgreppet". Du behöver inte titta, du hittar direkt!

Yes, har faktiskt kört en 458 Italia, där var det vad jag vill minnas inga problem med blinkers. Den ratten är dessutom mycket snyggare än en Tesla ratt, yoke eller ej. :smiley:

Jag också! Det var en upplevelse (åtta sportbilar, 2 Ferraris, 2 Lambos, 1 Corvette, 1 Cobra Mustang, 1 Porsche men minns inte den åttonde :))

1 gillning