Smarta glasögon börjar bli allt vanligare, men Norge är inte helt bekväm med att kameror följer med överallt. Regeringen vill därför införa ett tillfälligt förbud mot AI-glasögon på platser där människor riskerar att fotograferas, filmas eller spelas in utan att veta om det.
Förbudet kan bli rejält omfattande och inkludera parker, stränder, köpcentrum, skolor, lekplatser, evenemang, vårdinrättningar, simhallar och gym. Det handlar däremot inte om något totalförbud. Norge ska nu ta fram lagförslaget och samtidigt tillsätta en expertgrupp som får fundera ut mer permanenta regler.
Jag tror faktiskt att vi måste komma fram till något sådant. Jag är inte komfortabel med smarta glasögon vars främsta uppgift förefaller att vara att spela in.
Fint. Och sedan ska man avsätta 1000 poliser som enbart har som arbetsuppgift att kontrollera om människor på stan har kameror i sina glasögon? Det är ingen som inser det orimliga här?
Det är inte rimligt att jag, som måste bära glasögon för att se nåt, ska behöva ta av mig dem på offentliga platser bara för att det sitter en kamera i dem. Dessutom får man ju filma folk på offentliga platser utan att fråga om lov.
Nej, det känns som att den här lagen behöver göras om och göras rätt.
Hur vet du att de kommer att vara få? Jag killgissar att det kommer att bli mycket fuffens med dessa. Varför är det viktigt för dig att ha kamera i dina glasögon?
Alltså Meta, de är inte naiva. De vet ju att folk försöker manipulera glasögonen, så de lägger in spärrar. Bland annat blockeras de mjukvarumässigt om kameran har manipulerats. Så det är lite katt-och-råtta-lek just nu.
Jag vill inte filma för att spara något, utan jag vill ha en direktsändning till min AI. Det är mycket lättare att snacka med den om vi båda tittar på samma sak.
Istället för att bara förbjuda allt är det bättre om man kan ha en gemensam standard. Typ att kameran i glasögonen automatiskt blockeras på känsliga ställen, som omklädningsrum. Sen går det säkert att manipulera det också.
Men det stora problemet är egentligen allt smygfilmande. Ska man tro mediedebatten håller ju varenda snubbe på med det. Men det känns inte speciellt rimligt.
Jag skulle kunna tänka mig att mörkertalet kommer att stiga drastiskt när dessa glasögon blir tillgängliga för kreti och pleti. Folk får ju märkliga idéer.
Jag tror att marknaden kommer reglera sig själv. Om ingen vill köpa de här glasögonen med kamera så kommer de att försvinna rätt fort. Då kan Meta helt enkelt inte tjäna pengar på dem.
Ett alternativ kan ju vara att man har en tydlig kamera på sig istället, alltså en snyggare version av de kroppskameror som poliser och väktare har. Då ser ju alla rätt tydligt om man filmar eller inte, och det behöver inte bli en massa tjafs.
Sedan tror jag det blir riktigt svårt att genomföra.
Vi har idag all rätt att fotografera, stillbild eller rörligt, på allmän plats. Det är inte upp till fotografen att annonsera sin närvaro utan upp till var och en att bestämma om man vill vara på allmän plats eller ej.
Behövs det inte tekniska lösningar i stil med vad Apple introducerar på Apple watch med instant recall och siri-sammanfattningar där, som jag förstår det, ljudet faktiskt aldrig lagras på klockan utan lyssnar, transkriberar och sammanfattar, typ. Så skulle ju smarta glasögon också kunna fungera så att AI får din kontext men ingen film sparas.