Nokia G22 är gjord för att kunna repareras på egen hand

Från sajten:
image

Inför MWC 2023 i Barcelona presenteras en nyhet från Nokia och HMD. Deras nya mobiltelefon Nokia G22 är gjord för att enkelt kunna repareras.

Nokia G22 är en ny mobiltelefon från HMD (som är bolaget bakom mobiltelefoner av märket Nokia). Det som är unikt med denna är att den är framtagen i samarbete med iFixit vilket innebär att den är enkel att reparera. Till mobilen finns ett kit med verktyg och delar som kan behövas för att på egen hand reparera mobiltelefonen om det skulle behövas. För att göra detta så enkelt som möjligt så finns det reservdelar och officiella reparationsguider.

Med reparationskitet ska det vara möjligt att fixa spruckna displayer, dåliga batteriet eller krånglande laddningsportar. Det bakre höljet i plast är gjort av återvunnet material och mobilen säljs med två års uppdateringar av Android och tre års säkerhetsuppdateringar. Dessutom har mobilen tre års garanti vilket borgar för viss trygghet för konsumenten.

Processorn är en Unisoc T606 CPU med 128 GB intern lagring och displayen är på 6,5″ med en uppdateringsfrekvens på 90 Hz. Kameran är på 50 MP med en 2 MP djupsensor och en 2 MP makrosensor. Mobilen har stöd för 20 W snabbladdning och den kör Android 12. Den finns i färgerna blå eller grå och rekommenderat pris är 150 engelska pund med säljstart den 8 mars. Själva verktygen kan köpas direkt från iFixit för 5 pund, ett batteri kostar 23 pund, en display 45 pund och en laddningsport kostar 19 pund.

Är detta ett nytt tänk som vi får se från flera mobiltillverkare månne?

Källa: Engadget

Nokia var min första mobil så varumärket har lite betydelse för mig. Att den ska vara lätt att reparera också är ett plus.
Men med det sagt så har den en rätt klen Unisoc processor, något av det billigaste som finns ungefär.

Därför känner jag mig tveksam till den. Man får mer för pengarna om man går på en Xiaomi Redmi, alternativt Motorola.

Bra ide men cpu är inget viadre har samma cpu på en budget moto
vissa appar fungerar inte men om priset är rätt så kankse

Undrar hur många som kommer att utnyttja detta? 10%? 2%?

Med tanke på att de endast garanterar 3 år med säkerhetsuppdateringar så är jag kritisk. Möjligtvis för de som vet med sig att de ofta har sönder sina prylar :man_shrugging:t2:

Men visst skulle folk uppskatta om det vore så enkelt att byta batteri på iPhone.

En i grunden bra idé, men det skulle nog behövas att de stora aktörerna hakar på med sina volymmodeller för att det ska bli något av det hela. Denna telefon känns för tam för att rikta sig mot entusiaster och för nischad för att rikta sig mot den stora massan.

1 gillning

Tveksamt. Hur många vill lägga ut de pengarna, ett batteri kostar, på en 3-5 år gammal hårdvara?

Sker väl åtskilliga batteribyte på iPhone ?

Vet inte. Jag har haft iPhone sedan första modellen och bara bytt batteri i en av dem (och i min första iPod). Då har jag inte bytt varje år och de jag haft har gått vidare inom familjen.

Skärmar har jag bytt några, särskilt då telefonerna hamnat hos barnen.

Har även haft en side-hustle där jag repat telefoner och jag har aldrig fått i uppdrag att byta batterier, vare sig iPhone eller något annat märke. Bara skärmar.

1 gillning

Jag bytte batteri på en 8:a efter 2,5 år. En telefon som fortfarande fungerar bra och duger för väldigt många.

Idén med att lätt reparera är väl i grunden bra. Fast den har samma Unisoc processor som i den gamla Nokia G21.
De hade åtminstone kunnat gå upp ett steg till Unisoc T710.

Så rätt mycket pengar för klen hårdvara. Av den anledningen tror jag den får det svårt i konkurrensen med andra märken.

Tech Spurt har gjort en video om nokia g22 och hur man kan rep

1 gillning

Så här kan telefoner se ut då barn använt dem. 4S och 6S.

Ja Nokia G22 borde vara rätt billig att reparera även om man inte gör det själv.
Själv har jag alltid något form av fodral till mina mobiler.

enda som inte fanns hos fixit var moderboard

Synd att den levereras med Android 12 fast 13 har varit ute ett bra tag. HMD Global är rätt långsamma med uppdateringar:

problemet med hmd global oy är sena med uppdateringar
sammt släpper för många olika modeller samma gjorde orginal nokia
mjukvaran sägs vara rätt buggi

Ja de har ändå Android One utan egna pålägg så i teorin borde de vara bättre på uppdateringar.
Men så är inte fallet.

Ryktas om en Nokia Venom. Dock fortfarande med samma gamla Unisoc chip som G21 och G22:

Känns lite som om HMD Global har kommit till ett slut.
Går inte lansera skräp om man ska konkurrera med Motorola, Redmi, OnePlus som har mer attraktiva budgetlurar.