Nokia 8.3 5G går nu att köpa

Från sajten:
image

Nokias nya 5G-mobil finns nu i svenska butiker och riktar sig till kreatörer.

Mobilen har fokus på kreativitet i farten. Den är utrustad med kamera med ZEISS-teknik på 64 megapixel och kan koppla upp med 5G. Färgen Polarnatt är inspirerad av sina finska rötter och Nokia 8.3 5G kommer i två olika specifikationer.

Nokias egna ord om telefonen från Juho Sarvikas, Chief Product Manager:

“Tillsammans med Qualcomm Technologies har vi klarat att skapa en äkta global 5G-telefon med Nokia 8.3 5G. Som den första tillverkaren som implementerat Qualcomm 765G 5G Modular Platform i en smart mobil, har vi samlat mer än 40 olika RF-komponenter i en integrerad modul som ger Nokia 8.3 5G marknadsledande 5G-prestanda. Genom att stöda det högsta antalet 5G New Radio-frekvenser, är Nokia 8.3 5G en framtidssäker global 5G-smartphone på riktigt”, och fortsätter sedan att berätta:

“Vi är också väldigt glada att kunna göra det möjligt för våra fans att fånga och dela 5G-värdiga upplevelser. Oavsett om vi pratar om Action Cam-klipp eller Hollywood-liknande bilder med ZEISS Cinema-effekter, finns den kraftfulla PureView quad-kameran med ZEISS-optik där för dig. Vår innovativa PureDisplay-teknik som drivs av en egen Pixelworks-processor, ser till att du får enastående dynamiskt omfång och fantastisk färgåtergivning, oavsett om du strömmar video eller spelar spel”

Nokia 8.3 5G kommer i färgen Polarnatt till priset 6 490 kronor för 6 GB RAM och 64 GB lagring samt 7 490 kronor för 8 GB RAM och 128 GB lagring. Den säljs i flera butikskedjor och operatörer.

Nokias produktsida.

Via: Nokia Pressmeddelande.

 

Haha älskar PR-tugg. “Kreativ i farten” alltså, låter som att en riskerar att gå in i en lyktstolpe :rofl:

Nästa fråga är ju varför jag som slutanvändare skulle behöva bry mig om antal RF-komponenter - särskilt i en pandemi :smiley:

1 gillning

Är de här telefonerna bra överlag? Har ni testat dem? Jag skulle kunna kolla upp det, men då får jag ju inte chansen att skriva i det här trevliga forumet. :slight_smile:

Nokia har ju alltid satsat på billigare processorer och varit lite långsamma, däremot har ju Android One varit trevligt. Men Qualcomm 765G är helt ok (Samma som i Pixel 5) så det skall nog tuffa på.

Vidare har man inte riktigt samma resurser att skapa magi med kamerorna som tex Huawei och Samsung.

Här är en gammal video från två år sedan.

1 gillning

Är nog en bra telefon, men loggan nedanför skärmen känns väldigt 2014 eller nåt…

Hör väl vem som helst att det är mina helt egna ord!

Varför köpa den istället för ,exempelvis, oneplus 8?

Finns ingen anledning.

Nej inte speciellt faktiskt. Mest massa problem om man läser i forum av användare som använt HMD-mobiler en längre tid.

Denna är mer lik OnePlus Nord skulle jag säga.

Fast priset känns mer 8.

Nu tror jag min goda herre att du belyst anledningen till Nokias kräftgång :slight_smile:

1 gillning

Såvida de inte sänker priset illa kvickt :wink: