Nödkontakt, borttappad telefon

Här kommer ett tips som uppskattas av oss som jobbar inom kollektivtrafiken.
På era iPhones (fungerar säkert på Android också), lägg till minst en person som nödkontakt.
Vi hittar väldigt många telefoner på våra fordon.
Genom att ha en nödkontakt så kan någon anhörig snabbt kontaktas och vet då varför personen inte kan nås och ägaren kan via nödkontakten få information om vart telefonen kan hämtas.
För det är ibland så att någon inte kan svara i telefonen när den eftersöks i hopp om att någon svarar i den borttappade telefonen. Den kan ligga i ett skåp med massa telefoner. Och det är inte så att hittegods alltid är öppet.
Så därför är en nödkontakt bättre. För då har ägaren givit ett godkännande att den personen får ringas upp samt att det finns uppgifter om ägaren i det medicinska ID.

Självklart så kan man spåra upp ungefär vart telefonen är med iCloud. Men man vet inte om någon finns där för att kunna lämna ut telefonen, eller om byggnaden är stor och delas med flera företag så kanske man inte ens får komma in vissa tider på dygnet p.g.a. säkerhetsskäl.

10 gillningar

Precis. Tanken med funktionen är ju för att hjälpa vid akut vårdtillstånd.
Men många skriver inte i något ICE, oklart varför.
Ville bara visa på att Nödkontakt även är bra vid andra tillfällen. Tillfällen som är betydligt vanligare är en livshotande situationer.

4 gillningar

På iPhones kommer man åt nödkontakter genom att hålla inne strömknappen och volym upp. Sedan går man in på medicinskt ID.

Hur man lägger till nödpersoner på iPhone: Använda Nödsamtal SOS på iPhone - Apple-support (SE)

@Peggen Väldigt bra tips :+1:

2 gillningar

På Pixel (och troligen andra Android-telefoner) gör man det i Kontakt-appen (på kontakten).

2 gillningar

Jag har en egen bakgrundsbild till låsskärmen där jag redigerat in telefonnummer och mail som kan kontaktas om telefonen är borttappad. Då behöver upphittaren inte ens känna till funktionen med ICE.

Men det kräver å andra sidan mer av telefonens ägare, så det är en bra sak att sprida kunskapen om att lägga in sina nödkontakter, för alla typer av situationer.

4 gillningar

På familjens mobiler kan man skriva både mail och telefonnummer på låsskärmen. Men mycket bra tips, skall kolla ICE på alla våra mobiler i helgen

2 gillningar

Bra tips, hade missat det så lär inte vara inställt på övriga familjens telefoner heller.

Räcker det med nödkontakt i Medicinskt ID eller ska man även ha gamla ICE?

Om din telefon har autolås på (vilket väl alla har?) så kan ju inte akutpersonal komma in i kontaktboken och läsa ICE-märkta kontakter på ”gamla sättet”

1 gillning

Från 1177. Vanlig lapp är faktiskt ett bra tips för många :slight_smile:

I många mobiltelefoner finns olika förinstallerade funktioner eller appar som gör att det går att se ICE-informationen även om telefonen är låst..

Det finns också andra sätt att alltid ha ICE-kontakter synliga:

  • Ha en bakgrundsbild med ICE-numret. Lättast är att skriva en vanlig lapp, fotografera den med telefonen och använda den som bakgrundsbild.

  • Skriv ner dina ICE-kontakter på en lapp. Tejpa fast lappen på ett väl synligt ställe på mobilen eller fodralet.

1 gillning

Bra synpunkt. Men för oss med iPhone, ska vi då konstatera en gång för alla att vi kan nöja oss med och det räcker med nödkontakt under Medicinskt ID (och därmed skippa alla gamla lösningar som nämnts om ICE-märkning av kontakter, bakgrundsbilder, etc). Alla överens med mig?

Ja, ingen kommer ju åt kontakterna då telefonen är låst så använd funktionen som den är till för.

Gäller både iOS och Android.

1 gillning

Hehe, noterade att appen Hälsa kraschade då jag gick in på nödkontakt och klickade på min kontakts namn (frun).
Måste varit något korrupt data, hennes telefonnummer saknades, efter att jag lagt till henne igen verkar appen funka igen utan att krascha.

Man förstår att medelåldern 1177 är hög, det är väl lättare att ta en print på anteckningar eller skapa en egen bild. :joy:
Lite som de som tar kort på datorskärmen istället för prinscreen :open_mouth:

2 gillningar

Inte lättare än förslaget med papperslapp och tejp. På baksidan/fodralet alltså. Inte som bakgrundsbild. Och undvik sätta lappen på framsidan. :wink: :laughing:

Känns ju ändå som att 1177 har gammal sämre info när alla plattformar har Medicinskt ID. Varför nämner de inget om det…?

Jag är inte förvånad, min fru jobbar i närheten av min regions 1177 och allt däromkring.
Hon hjälpte till att jobba extra när det skulle bokas in vaccination för äldre som inte fixade webbokningen vid covid, hon hann med minst dubbelt så många samtal på samma tid som de ordinarie...

Sen är villkorsformaterade celler i Excel högsta science där, så det funkar inte där...

1 gillning

ICE gör väl ingen skada där den ligger under kontakter. Så som ett komplement till medicinsk id som är det man har som första val.

1 gillning

På Android kan man ju skriva vad man vill som kontaktinfo på låsskärmen. Bara att lägga till ICE sist :slightly_smiling_face:

1 gillning