Ngenic Tune, något att satsa på?

Kommer gå över till Tibber i oktober. Därmed funderar jag på att skaffa en Ngenic för att göra min gamla luft/vatten värmepump smart. Har IVT Optima + AW 290 från 2009. Uppvärmingen i huset sker genom vattenburen golvvärme med fem olika zoner som styrs med rumsgivare. Det finns säkert medlemmar i denna krets som har erfarenhet av Ngenic. Är ni nöjda? Finns det något särskilt att tänka på? Har ni lyckats värma när det är billig el och hålla igen när elen är dyr?

Jag var på väg att köpa en ngenic, men valde husdata istället och satte in innegivare till pumpen. Ngenic är mer automatiskt men fungerar genom att manipulera utetempen till pumpen medans husdata ger mer möjligheter att få koll på värmesystemet.

Vad som är "bäst" beror på dina förutsättningar och intresse för att fippla själv.

Kan dock tilläggas att allt jag gjort med husdata hade gått att göra direkt med pumpen utan att köpa något alls, men krångligare. Man kan dock även utöka med riktig styrning mot elpris men jag tycker det räcker gott att varmvatten körs på nätterna och elpatronen aldrig går in samt att det är lätt att dra ner ett par grader inne om det blir en dyr period.

Tack för återkoppling. Jag är väl inte jättesugen på att börja mecka alltför mycket med pannan och HA. HA och jag har aldrig kommit riktigt överens trots ett antal försök. Tyckte Ngenic verkade smidigt ( men dyrt).

Man behöver inte använda HA, jag har det egentligen bara till temperaturövervakning.
Vet inte hur din pump är och vad som stöds via husdata, men att ha ett webinterface istället för en ratt och en liten seg display gjord det mycket lättare att bli kompis med pumpen.

Funkar husdata till fjärrvärme?

Om det finns en kompatibel värmepump, jag har ingen erfarenhet av hur fjärrvärme fungerar.
Kolla hemsidan.

Vi har Ngenic till vår Nibe F750
Frånluft
Skulle väl säga att vi är rätt nöjda
Pumpen är från 2011 så ingen uppkoppling
Går att uppdatera, men det var dyrare än Ngenic, samt att vi hade en del Tibber cash o använda. Tror inte vi gav mer än 1500 för Ngenic :sweat_smile: och dom har vi nog fått tillbaka.
Har 2 våning, golvvärme undervåning me öppen planlösning samt radiatorer på övervåning. Ngenic termostat placerad i trappen. Tycker vi har fått till det bra. Jämn och fin värme.
Man ser ganska enkelt, i vårt fall, i tibber appen hur det styrs mot priset. Går inte mkt ström när det är höga priser då Ngenic lurar pumpen att det är varmt ute så ingen värme behövs.
Man ser oxå tydligt i Ngenic appen hur den jobbar mot utetemp resp elpris mot innetemp :+1:t2:

Ja, den köpte du ju billigt😀. Känner du att du skulle ha nytta av den även om du inte hade timpris? Tänker på om jag ångrar mig och byter bort Tibber mot ”vanlig” elleverantör. Kan t.ex tänka mig att det ändå är lite enklare att få till värmekurvan med Ngenic än originaldisplayen.

Svårt och säga
Känns väl lite mer som att det är vid timpris den gör mest nytta. :sweat_smile:

Ok, tack för infon👍