NFC eller fysisk knapp

Jag är lite nyfiken på hur ni andra här tänker runt NFC och fysiska knappar. När NFC gjorde entré i mitt hem såg jag stora möjligheter för allt mellan att starta upp TV till att ställa väckarklockor och nedsläckning av lampor. Men någonstans längs vägen kände jag att röstkommandon och fysiska knappar var bättre. Just nu använder jag egentligen bara NFC till att öppna upp en inköpslista när jag står i köket.

Så nu till min fråga. Använder ni NFC-taggar? Hur, var, när och varför?

Jag har inte testat med NFC lite men det är för långsamt och omständligt. Har också blivit fysiska knappar där det finns behov har har egentligen ingen aktiv NFC-tagg jag använder idag

Håller med om att jag också såg likadana möjligheter men det blev inte så mycket av det. Den viktigaste är nog att jag kopplat mitt Yale Linus till en nfcläsare utanför lägenhetsdörren. Låser och låser upp den vägen. Smidigt också att ge hantverkare eller släktingar en tag vid behov.

Testade också den men har knappsatsen till mitt så det blev bara omständigare med NFC

Kör den med. Frun använder den helst. Många grejer blir det :sunglasses:

Har några NFC stickers. Men använder dom aldrig. En sticker på skrivbordet för att tända släcka kontors lampor. En i vardagsrummet för samma funktion vid soffan.
En sticker min jobb laptop som togglar stör ej läge. Den använder jag rätt ofta iof. :+1:t3:

Samma här. Satte upp några taggar, men de används aldrig.

Jag satt nyss av oklar anledning och gick igenom arkivet i Things3 och där hittar jag vad jag tror kan vara den bästa användningen av NFC. Att logga aktiviteter.

Jag har satt en NFC-tagg på en av mina vattenflaskor som då ska interagera med appen Waterminder och där tror jag att NFCs styrka finns. Med andra ord inte så mycket automatisering av hemmet. Vad tror ni om den insikten?

Ska sätta en vid hundmaten bara för att prova!