Negativskanner

Jag har tagit över släktens gamla bilder och har nu flera hundra negativ i formatet 6x6 (några 6x9) vilka jag skulle vilja digitalisera så att alla kan ta del av dem.

Min gamla Canon (CanoScan 8800F) flatbäddsskanner är antingen trasig eller så är det något med programvaror och operativsystemen som inte fungerar längre.

Jag vill inte ha en apparat där man fotar med telefonen eller en annan kamera utan en riktig skanner, helst bör den lagra direkt på ett minneskort/USB (så slipper man framtida mjukvaruproblem) och den bör även klara 35mm och inte kosta en årslön.

Hittat en https://www.amazon.de/-/en/64560-Reflecta-x66-Scan/dp/B096N1YH89/ref=sr_1_4?crid=3W48XYBZX3MA&keywords=negativscanner+6x6&qid=1682502471&sprefix=negativscanner+6x6%2Caps%2C96&sr=8-4

Andra tips någon?

Jag har precis påbörjat att digitalisera mina foton från 90-talet, min mest intensiva period fotograferingsmässigt. Då var det bara analogt, förstås, och jag har fortfarande lite svårt att känna den kreativa fotoglädjen med digitalt. Har vacklat mellan scanner och andra lösningar, high-end och low end.
Det blev till slut:
Entry-level DSLR (24Mpix) + Macro. Begagnat.
Ljusbord, negativhållare från Photax. Stativ sedan tidigare.
Kostnad c. 5-6000 totalt.
Jag är helt okunnig om photoshop och har gjort minimalt med korrigeringar av bilderna annat än att invertera färgkanalerna i Photo. Det var svårt att få riktigt bra (ska använda Filmlab i framtiden för färgneg)
tempImagegThEmM
, även om jag har kopierat analog färg med CMY, papper och kem.
Svartvitt var mycket enklare, och jag har sammanställt en första fotobok. I stort sätt inga "förbättringar" - lite som ett "statement" mot dagens teknik. Imperfektioner i fotot fick "följa med".

5 gillningar

Den har jag inte sett innan. För det priset är jag tveksam till bildkvaliten, det verkar inte följa med någon mjukvara till den. Själv har jag använt Vuescan till en Plustek 8200.
Det var nästan synd att du har film i mellanformat, då brukar det bli dyrt men kan bli riktigt bra med rätt scanner. Det är nästan bara Epson,s flatbäddsscannar som är ekonomiskt överkomliga.

Jag var nära att skaffa just den nämnda scannern för mellanformat (Reflecta).
Skanners för mellanformat är annars extremt dyra, även begagnade med 20 år på nacken och går de sönder kan man inte reparera dem.

Problemet med dedikerade skanners är vad man ska göra med dem när man "skannat färdigt". Det är oerhört dyrt att fotografera analogt mellanformat så man behöver ett annan användning av scannern för att motivera ett köp - tycker jag.

En digitalkamera har man däremot användning av som vanlig kamera, och en rigg för digitalisering är inte speciellt dyr.

(Jag raderade mitt inlägg först, eftersom jag missade att OP inte var intresserad av avfotografering, men aktiverade eftersom ursprungsinlägget var gammalt och de kanske var värt att dela mina erfarenheter.)

Min pappa hade en HP Scanner i mitten av 2000-talet med dedikerad funktion för negativ med bakgrundsbelysning bakom bilderna sen nån fräsig mjukvara till, fungerade ganska bra men har inte hittat nån liknande nu.

1 gillning

Jag är inte direkt emot att använda en kamera och fota av bilder/negativ. Men, min kamera är en Canon 20d och har inte möjlighet att köras via app/dator. Så om jag går den vägen måste jag investera i en kamera. Vilket ger det hela en helt annan dimension av funderingar.