Nätverkslösningar

Varför ska de flesta nätverksgrejer se ut som Aliens avkomma? :face_vomiting:

1 gillning

Iofs men inget som jag prioriterar ännu.

Den här heter ju dessutom Alien så de försöker inte ens dölja det. Men jag håller med om att det är fult.

Precis.

Och på den, NAT/routing/DHCP.

Av ovan nämnda anledningar :slight_smile:

1 gillning

Se där :).
Jag tänkte att han ville ha kvar unifipucken. Borde vara enklast då Telenor-routern bör vara i bryggläge redan. Dvs bara koppla bort TCn.

Den blev jag sugen på!

Gillar inte heller utseendet på vissa routers, men denna kommer inte stå synligt

1 gillning

Värt att notera är att den ingår i deras konsumentserie AmpliFi så den är inte del av UniFi.

1 gillning

Tanken är ju som sagt, telenorrouter → Switch → unifipuck.

Och att samtliga hubbar till smarta prylar ligger via switchen

Sitter här och funderar på vad jag ska uppgradera mitt trådlösa nätverk till och samtidigt kollar på ungarna som boxas på Wii:et.

2 gillningar

Hur går tankarna?

Står i valet och kvalet mellan någon form av mesh alternativt en Ubiquiti setup.
Har idag inga enheter som stödjer wifi6 men med tanke på att jag gärna inte byter hårdvara särskilt ofta så är det nog något som är värt att investera i för att vara framtid säkrat.

1 gillning

hur stort bor du?

Hur litet är faktiskt en bättre beskrivning av nuvarande lägenhet, en trea på 75kvm.

Bor på 68kvm idag, flyttar troligtvis till hus om ett år. Köpte mesh nu på black friday, tp-link deco m9. Busenkelt att komma igång med. Inte stöd för wifi-6 men kommer inte byta enheterna här hemma kommande åren (förutom sambons iphone 6s).
Har 250/250 från Telenor och får ut det i varje hörn av lägenheten, ett hörn låg i radioskugga tidigare pga betongväggar.

Vart har du internetuttaget?
Jag har en tre på 67kvm och där har jag satt routern mitt i lägenheten. Fick dra kabel en bit då uttaget är satt på en vägg utan eluttag. :man_facepalming: Har bra täckning i hela lägenheten.

Mycket möjligt att en omplacering av routern hade bättrat på täckningen i lägenheten problemet är bara att jag inte vill/kan dra om bredbandsuttaget pga möblering samt eluttag i lägenheten.

Jo har kikat på dessa själv men det som stoppar mig är just bristen på portar då jag kör trådat till mac mini, nasen samt trådfri hubben.

Switch? Jag kör trådfri-huben på en puck och hue-hubben på en annan