Nätverkslösningar

Tjena, använder mig idag av en lösning som består av Telenor router, som går vidare till en Apple time capsule och sen vidare till en unifipuck som står för det trådlösa nätverket. Skulle man kunna fimpa time capsule och sätta en Switch istället för den? Och ändå kunna komma åt diverse hubbar som hue, Arlo osv via det trådlösa?

Absolut, jag vet inte riktigt vad du har för tanke med användningen av den för närvarande.

Du får bara se till så att det inte är den som står för routing och DHCP, om så får du se till att din Telenor-router står för den biten istället. Jag vet heller inte om du använder disken i din TC något, eller om du har påhängsdiskar till den. Sådana antar jag att du inte kan ha till din Telenor-router.

Använder inte hårddisken i time capsule för tillfället.
Och det är inte jag som satt upp nätverket här hemma men som du säger ska det ju gå då. Får nog sätta mig in i hur det där funkar.

Bara logga in i gränssnittet för din Telenor-router och :

  1. Se till att den inte är bryggad
  2. Se till att den har DHCP påslaget och för att undvika eventuella problem, se till att den delar ut IP-adresser i samma scope som du har just nu :slight_smile:
  3. Se till att NAT är igång
  4. Plocka bort TC.
  5. Done.

Tackar!

Måste du använda Telenor-routern?
Vi har fiber via Telenor, kör inte telenors router (använder inte TV-boxen, använder deras stream app istället).

1 gillning

Min Telenor router ligger och samlar damm. TV-boxen går via en egen port i mediakonvertern.

1 gillning

Är novis på hur det här med nätverk funkar. Alltid kört medföljande modem och sen kört time capsule. Men i detta huset funkade inte den lösningen så en bekant satte upp en unifipuck i taket.

Personligen skulle jag välja att använda Telenor-routern före en TC alla dagar i veckan.

Tvärtom för mig.

1 gillning

Nu vet jag visserligen inte vilken router TS har från Telenor men vi har också fiber från Telenor hos oss och vi har en Technicolor 799 Xtream från dem och den fungerar kanon. Bra mycket bättre än alla nätverksprodukter från Apple någonsin har gjort.

Dessutom kommer det väl inte uppdateringar till Apples nätverksprodukter längre…?

Tyckte inte det var så länge sedan det kom en update men kollade nu och det kom en ifjol. Så det är ett frågetecken hur länge de får updates. Min plan är att byta Time capsulen mot en Unifi dream machine inom en rätt snar framtid. Att en router inte får säkerhetsuppdateringar är en väldigt bra anledning till att inte köra med dem.
Har supportat för många kompisar som kört nån Technicolor router för att jag skulle vilja kör en själv.

1 gillning

Han behöver inte använda sin TC, dvs vill han koppla bort. Då var min fråga varför han ska ha Telenor-routern? nätverkskabeln direkt in i Unifi-pucken tänker jag

I januari kommer den här till Sverige också:

https://www.webhallen.com/se/product/328788-Ubiquiti-Amplifi-Alien-Router/

1 gillning

Unifi-ap har ingen inbyggd router så kommer att fungera så där.

1 gillning

Man upplever verkligen saker olika.
Jag har samma router från Telenor (ligger i förrådet, nerpackad). Den gick på knäna när två personer jobbade hemifrån. Min AirPort Extreme gjorde inte det. Den fick dock bytas ut för att jag behövde bättre täckning i delar av hemmet.

Ok, men då är det väl vettigt att brygga från Telenor-routern som @zinned skriver.

Hmm, intressant. Lite annan prisklass dock än en vanlig Dream machine.

Jo, men den har wi-fi 6 också.

Nej, @zinned förspråkar att inte brygga vilket är det korrekt om han bara ska använda Telenorroutern.