Nästa år kan du flyga direkt till New York från Göteborg

Från sajten:
image

SAS kommer nästa år börja med direktflyg mellan Göteborg och New York vilket kommer göra att resenärerna sparar upp till tre timmar i restid.

Den 27 april nästa år kommer en ny rutt mellan Göteborg och New York att dra igång där resenärerna slipper mellanlandningar som ofta är tidskrävande och många gånger ganska stressigt. Planet är en Airbus 321 Long Range och det kommer gå flyg på den nya rutten på onsdagar, fredagar och söndagar och totalt får 157 passagerare plats på planet. Den nya rutten kan göra att Göteborg blir mer attraktivt internationellt och det kan dra fler besökare till Svenska Mässan som ofta håller mässor som intresserar företag på andra sidan pölen.

Fakta om Airbus 321 Long Range:

A321 Long Range är speciellt utformad för att kunna flyga långa sträckor med upp till 240 passagerare ombord. Den har en räckvidd på upp till 7 400 nautiska mil, vilket motsvarar ungefär 13 700 kilometer, och kan nå höjder på upp till 39 000 fot (11 900 meter). Planet har också en hög komfortnivå för passagerarna, med breda säten och många bekvämligheter ombord.

Via DN

Väldigt trevligt tillskott till en flygplats som kommit lite på dekis.

2 gillningar

Lite som Route 66, från västkusten till östkusten. :joy::joy:

Bra läge mellan Arlanda & Kastrup.

Pass på den. Sist jag flög över Atlanten så vaknade kl 02:00 av att planet tappade höjd och skakade om kraftigt pga. turbulens. De flesta krät, och skrek. Jag satt och asgarvade, men det var mitt udda sätt att hantera rädslan.

Det var säkert @Stefan_Sandstrom som körde och fick Yatzy. :joy::joy::joy::joy:

1 gillning

Har läst att SAS planerat att sätta single aisle på vissa destinationer. Kommer nog göra sig väldigt bra på den sträckan.

Sedan är frågan om affärsfolk kommer välja den sträckan. Kommer de ha vanlig businessclass?

De hade nog blandat ihop siffrorna där för en a321xlr har 4700nm range.

Lite förvånande ändå. Göteborgare vill väl aldrig lämna sin stad...?:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

Say what?:thinking:

1 gillning

SAS A321LR har riktig business class med lie flat stolar och service som motsvarar den som de har på deras wide bodies.
I business class märker man skillnad på ”hårdvaran” mot wide body, jag föredrar wide body då singel stolarna ger mer privacy (dom på jämna rader där man sitter närmast fönstret), på par stolarna har fönsterplatsen inte direkt tillgång till gången utan måste klättra över sin stolskompis, jobbigt om den personen ligger ner och sover
och toaletterna är större i utrymme på wide body

1 gillning