Närmare 150 bilar luftade i klimataktion

Det största problemet för miljön är människan. Ta bort den så blir det bra. Problemet då är att det finns ingen kvar som kan njuta av jordens/naturens skönhet.

Jag kan förstå att vissa människor inte behöver bil eller klarar sig med en liten.
Vore ju klädsamt om de människorna förstod att det finns andra behov än deras egna.

Eller är vi redan så illa ute med klimatet att vi måste klara oss mycket mer utan bilar.

Som sagts, människorna är det största problemet, men jag tror inte många medvetet väljer att ha kvar sin bil över att ha kvar sina barn.

När jag läser den här tråden kommer jag att tänka på den här
https://vm.tiktok.com/ZMFtKMk5L/

1 gillning

Absolut, förbjud stadsbor som aldrig tagit ett steg utanför asfalten att ha bilar alls.

1 gillning

Ingen dum idé tycker jag.

Längre fram så kanske man ska förbjuda folk bo på landet, bättre bo vägg i vägg med varandra i stan än fristående villor på landet, och som sagt bor man i stan så får man inte ha bil.

Ja, det är ett bra sätt att förstöra miljö och ta död på landet.

1 gillning

Visst försöker jag vara lite djävulens advokat och lite vara emot.

Men miljömässigt så skulle det nog vara bäst om bara ett fåtal bodde utanför de stora städerna. De skulle då sköta storskalig lant och skogsbruk.

Det där låter som en dystopisk framtid.

  • Bor på "landet"
  • Kör SUV
  • Jobbar i gruvindustrin
1 gillning

:wink:
red card soccer GIF by HuaweiMobileFr

Hur långt ska man dra det?
Miljömässigt vore det ännu bättre att börja avliva en större del av mänskligheten, men den vägen vill vi nog inte gå?

2 gillningar

Och då, som boende i stan, och för att ytterligare spara på miljön så finns det inga hissar, t-bana eller så. Vill man förflytta sig får man gå. Cyklar mm fungerar inte, det blir för trångt.
Sedan så får man bara jobba i den kvadrant där man bor. Så inte välja yrke efter vad du gillar utan yrke/jobb efter vart du bor. Allt för att minska resandet. Utresa från din stad ges bara i särskilda fall och att lämna kvadranten, för att träffa vänner etc, får bara göras ett par ggr per år.
Varför ens ha några människor utanför städerna. All mat kan tillverkas på kemisk väg och distribueras i form av en kräm som innehåller tillräckligt med vätska och näring. Då får vi inga överviktiga heller som tär på miljön.

1 gillning

Du måste nog ha några stackare som fixar råvarorna till den kemiska maten som i alla fall jobbar utanför staden.

Jag äter mest vegetariskt, min SUV är en hybrid och jag flyger aldrig.

En billös, surdegsbakande Södermalmare som flyger ett par gånger per år har en större miljöpåverkan än mig :slight_smile:

Malmen vi bryter behövs för att tillverka din nästa iPhone :wink:

3 gillningar

Allt är förlåtet!:joy:

Det är sådana här luffare, som luftar däck, släpper ut minkar, limmar fast sig, river jakttorn, trakasserar bönder och så vidare, som gör att jag kommer att bli en klimatförnekare, köra en riktigt gammal bil med extra stor motor, elda ved och grilla stora saftiga stekar.
Jag vill helt enkelt inte kopplas ihop med deras aktivism.

3 gillningar

Väl talat!

1 gillning

Jag tycker inte att man behöver vara så svart eller vit som viss argumentation i den här tråden är. Vissa kommer välja bort SUVar, andra flyger inte och någon köper inte senaste modellen av prylen. Ingen är perfekt och om alla gör det vi kan som enskild individ hoppas jag att vi kollektivt kan göra framsteg för att hjälpa miljön.

Problemet med dessa aktivister är ju att de är mer destruktiva för miljön och för debatten genom att elda på viss argumentation.

5 gillningar

Inte helt omöjligt med lite blandsaft vid förhör tror jag! Kanske en macka också.

Gäller att safea!