När besikta ny bil för första gången?

Jag privatleasar min bil på tre år. Kontraktet går ut i okrober i år(2023). Nu fick jag kallelse till besiktning. När är det krav på första besiktning som senast?

Senast 36 månader efter den togs i bruk så det låter ju rätt.

Blir det alltså brukaren av en leasingbild med tre års kontrakt som genomför den första besiktningen? På mina tjänstebilar som alla haft tre år har jag aldrig besiktad dem. Inte vad jag kommer i håg i alla fall.

Är nog bäst att kontakta firman och dubbelkolla vad som gäller där =)

Har besiktigat mina två senaste leasingbilar strax innan jag lämnat tillbaka de efter 36 månader. Då har de visserligen varit "lagerbilar" hos handlaren så de har blivit tagna i bruk någon månad innan "ägarbytet" till mig.

Kan vara olika beroende på leasingbolag, att dom betalar för det t.ex. Kontakta och kolla. Men du måste ändå göra den om du inte lämnar tillbaka bilen tidigare.

Har aldrig besiktat en leadingbil, lämnat tillbaka en eller ett par dagar innan så får firman sköta det :slight_smile:

Just mitt leasingkontrakt skrevs när Bilia försökte sno lite pengar från Volvo-finans och skapa ett eget system. Det verkade det gett upp ganska snart. Nu har de en tjej som är redovisningsekonom på Bilia som sköter detta till sista kund är ute ur just det här systemet. Hon kan nästan inget alls om bilar och priavtleasing. Sa hon till mig för jag var i kontakt med henne i våras. Tror det bara blir förvirrat att ringa till henne.

2 gillningar

Låter som det är enklare att bara göra besiktningen då kanske och slippa strula. :slight_smile:

Går besiktningen ut innan återlämnandet så besiktar man annars lämnar man bara tillbaks den. Är väl det mest logiska tycker jag. Man äger ju inte bilen så varför då besikta den till nästa ägare om man inte behöver?

2 gillningar

Står det inte avtalet?

Slå in regnumret på t ex biluppgifter.se så ser man senaste datum för besiktning.

Infaller det före återlämningen behöver man ju besiktiga för att inte få körförbud.

2 gillningar

Lägg in bilen i Transportstyrelsens app Mina fordon. Där står alla uppgifter bl.a Besiktiga senast xxx

2 gillningar

Det tråkiga med den appen är ju att man måste skanna reg beviset, borde ju räckt med BankId för att lägga till sina egna bilar tycker jag.

Jag brukar kolla infon här:

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

1 gillning

Lämnade precis tillbaka min Skoda (29/5) skulle vara besiktigad senast 31/5, ingen anmärkning överhuvudtaget på just det. Så det är nog lugnt :v:t3:

1 gillning