Några tips på soundbar?

Jag har skaffat en ny TV och skulle vilja byta upp mig från min Beam då den på sikt följer med gamla TVn till ett annat rum. Det jag älskar med Beamen är att det “bara fungerar”. Man slipper en extra fjärrkontroll och det bara lirar. Dessutom är den vit och hyfsat snygg så den smälter in bra :slight_smile:

Naturliga uppgraderingen vore ju då en Sonos Arc, men att betala 9000 och sedan ytterligare 8000 för en sub är inte rimligt givet att jag inte är någon audiofil.

Så vad finns det för soundbars för omkring 5000-7000 (kanske någon tusenlapp till om en sub ingår) som är kompetenta och tillräckligt minimalistiska för att inte vara i vägen? Har ni några tips?

Nya Beam med “Atmos”?

Bose soundbar 300 eller 700.
Ljusår bättre än Sonos Beam.

Nu har jag ju inte testat sonos beam med Atmos…men…är lite tveksam på den efter Arc besvikelsen.

2 st HomePod mini, bara 2000kr

@Esse why the sad face?. Talar jag inte sanningen?

Vissa sanningar kan vara hårda! Och då vänder man sig lätt mot budbäraren.

Förutom i Sonos Arc-fallet då det är ljug, riktigt bra högtalare det där! :slight_smile:

Absolut… Arc är grymt bra!. Men fördyr för det man får.
För att arc ska bli bra måste man ha sub. Och då är man i B&O Soundstage klassen som inte behöver sub.

Observera att jag inte säger Bose300/700 är bättre än Arc. Men jag tycker setup för Arc blir fördyr och då finns bättre alternativ för den pengen.

2 gillningar

Tacka för dig. :heart:

Härligt med lite tips - tack alla!

Beam gen 2 skulel kunna vara ett alternativ, det som stör mig är att subben är så dyr. Men den har ju fungerat bra…

Bose har jag inte sett/hört någonstans men det skulle kunna vara ett alternativ.

HomePod mini… nää… :smiley:

Tycker lite som @Stefan_Sandstrom gällande Arc. Den är ju egentligen exakt det jag borde vilja ha, men lite högt prissatt. 7000 (max) och en liten sub för 4000 kanske skulle kännas lagom för mig. Är för dålig på att uppskatta riktigt bra ljud för att välja att lägga pengar på det tyvärr.

Samsung Q950 är också väldigt bra. Tror de ligger i den budget du letar efter. Där får du satelliter och sub också.

EDIT:…eller heter den Q960. Måste googla lite
EDIT2: Ser nu Q950 har blivit ersatt med Q960 så blir utanför din budget.

Inte ens samma liga som en soundbar :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Ser kompetent ut, dock lite klumpig för mig. Känns som jag får vänta tilsl det klockrena alternativet dyker upp, eller bara punga ut med 9k för en Arc.

Antar att Arc har lite mer bas och tryck i ljudet än Beam?

Sonos vill alltid sälja på dig Subben för att få bas. Men absolut, Arc har mer tryck än beam.
Men pinsamt lite för det priset.

EDIT: Klumpig?.. har du sett en Arc?!. den är 4-5cm kortare än Q960.
EDIT2: De låter väldigt olika. Så har du möjlighet hitta någonstans där du kan lyssna på dem. Arc med sub har en tyngre bas och kanske passar sig bättre till action filmer. Medans samsung har en “klarare” ljudbild…så det går helt på vad du själv tycker. Ingen av dem kommer göra dig besviken iallafall

1 gillning

Det är stor skillnad på ljudet mellan Beam och Arc, speciellt då Beam har svårare att fylla ett större rum vilket Arc klarar med bravur :slight_smile:

1 gillning