Något är galet med Apples prissättning

Från sajten:
image

Nya Mac mini är inte bara vrålsnygg utan också vrålsnabb. Men trots att den levereras med 16 GB RAM, finns det många som vill uppgradera till mer – men varför är det så dyrt?

Om man kikar in på Apples hemsida och spanar in nya Mac mini, kostar den i sitt grundutförande 8 495 kronor. Då får man 16 GB RAM och 256 GB lagringsutrymme. Om vi vill ha 32 GB RAM och 512 GB lagring, landar prislappen på 16 895 kronor. Det innebär att vi betalar 5 600 kronor för 32 GB RAM och 2 800 kronor för 512 GB SSD.

Det är rätt mycket pengar för RAM och lagring, särskilt med tanke på hur priserna för dessa har sjunkit genom åren. För att göra det ännu lite galnare: man kan faktiskt köpa två instegsmodeller av Mac mini för totalt 16 990 kronor. Det är alltså endast 95 kronor dyrare än att bara uppgradera RAM och SSD till det dubbla.

Två instegsmodeller till vänster, en Mac mini med 512 SSD och 32 GB RAM till höger.

Så vi tar det igen, det går alltså att köpa två instegsmodeller av Mac mini för 95 kronor mer än att köpa en uppgraderad Mac mini. Här någonstans känns det som att Apples prissättning är… ja, lite off – eller vad säger ni?

2 gillningar

Går det att uppgradera i efterhand?

image

Skräp. Bättre att hålla sig ifrån fruktfabriken när det kommer till datorer alltså :sweat_smile:

Det har man ju alltid gjort, sen gammalt. :joy:

Eller hosta upp direkt så slipper man ångra sig :slight_smile:

1 gillning

Ja, jag har aldrig ägt någon Mac och har inga planer på att göra det.

Samma här, PC som gäller. iPhone & iPad däremot gillas.

1 gillning

Du har ju velat fram tillbaka i ett års tid här i bubblan ju :joy:

Ja, men jag har ju inte köpt nån. Kommit till insikt att jag inte behöver nån. Jag håller mig till Windows som jag förstår mig på :joy:

Ljug inte, ingen kan förstå sig på Windows!

6 gillningar

Just nu tror jag mitt liv vote bättre med en Mac…

3 gillningar

En Windowsburk och en Mac får väl ändå anses som minimum om man är det minsta geek? :slight_smile:

1 gillning

Det har alltid varit provocerande dyrt med lagring och minne hos Apple – skillnaden är ju nu att det inte går att köpa själv och uppgradera :frowning:

Hur pass mycket de tar betalt för det blev även lite tydligare nu när de ändrade från 8 GB RAM till 16 som insteg.

Jag har en paj med windows 7, det räknas va? Sen att den har legat i en låda i 5 år är en annan femma :stuck_out_tongue:

Juste har ju faktiskt en virtuell windowsmiljö på datorn med.

Problemet är ju bara att just du kan drabbas av problem som ingen annan drabbas av, oavsett om det är en Mac, PC, fiberkabel, elbil eller vad som helst :joy: sorry om jag sparkar in en öppen dörr :sweat_smile:

1 gillning

Sluta gnäll och casha upp cashen. Så klart man vara inom Apples ekosystem.

3 gillningar

Bra spaning!

Jag tycker basmodellen är galet prisvärd :face_with_peeking_eye:

Själv göra själv ha. Apple verkar ha duktiga ingenjörer men dom får nog inte göra sitt bästa.

Är ju dyrt att inte bygga modulärt, då blir ju allt utanför volymmodellen vansinnigt dyrt.

Å andra sidan, macOS sägs ju vara bra på minneshantering så det kanske inte behövs mer.