Freja eID

Äh, bara vänta på att du blir lite grå i skägget så löser det sig själv :grin:

2 gillningar

Redan börjat … :wink:

2 gillningar

Fixat!
Fick aktivera mitt Freja ID igen bara.

1 gillning

Även Freja e-id+? Antar att man behöver det för att det ska fungera som fysiskt id-kort.

Bra fråga. Jag fick aktivera mitt Freja eftersom jag inte använt det på länge och inte ens hade appen nerladdad. Sedan lade jag till mitt id-kort.
Men inte aktiverat id+. Verkar som man måste besöka ett ombud för det.

1 gillning

Jag måste resa tre mil för att aktivera plustjänsten. Surt. Det kommer jag mig knappast för. Sedan tyckte brorsan att det kändes skumt att ta bilder och grejer. ”Kan det vara säkert?”. Tja, inte vet jag. ¯\_(ツ)_/¯

Bara att besöka ett atg-ombud. Jag gjorde det på Citytorget spel & tobak.

Ja, det är seriöst. Du kan använda det för att logga in på myndighetssiter mm.
Är lika seriöst som Bank-Id och bra med ett alternativ till bankernas monopol. Du behöver bara aktivera det en gång så är bara att göra det när du har vägarna förbi.

1 gillning

Haft Freja ganska länge, sedan det kom tror jag. Har ju varit lite skralt med vart man kunnat använda det, men som sagts tidigare så behövs det visst många användare för att tex stat och kommuner måste erbjuda det. Men där är vi väl nu.

Lite bättre med åtminstone två sätt att identifiera sig, särskilt om den enda går ner.

Att man måste besöka ett ombud av något slag gäller ju även för BankId.

Hur menar du då?

Om du inte har ett konto och därigenom inget bankid. Så måst du identifiera dig på bankkontoret.

Vad är fördelen med Freja gentemot Bank id?

En fördel är att när BankID har driftstörningar kan man logga in med Freja i stället (om tjänsten man loggar in på har stöd för båda).

2 gillningar

Du kan också identifiera dig i verkliga livet med Freja och det gör även att använda det själv för att identifiera andra.

2 gillningar

Fast är det verkligen så? Det är väl inte ett fullgott alternativ till körkortet än?

Det är ingen fullgod ersättning för körkort eller ett fysiskt id-handling. Det är dock bättre än ett bank-id.

1 gillning

Hur är det t e x med Postnord när man redan har Bank id? Kommer båda upp som id metod så man måste välja vilken man vill använda? Eller sätter man Bank id som primär metod t e x?

Freja kan du använda som ett fysiskt leg när du hämtar ett paket på posten. Står att det inte funkar med postens digitala tjänster så antar att det inte funkar i själva appen.

Ok, så det är mer om man inte har legitimationen med sig som detta kommer till pass?

Ja, ser så. Jag hade hoppats på att det både funkat som fysiskt id och i appen. Det hade varit smidigt.

1 gillning