Freja eID

En sanning med modifikation. Funkade nämligen inte förra veckan när jag skulle hämta ut en försändelse skickat med PostNord hos deras ombud.

Hunden hade ätit upp mitt körkort så jag hade begärt ett nytt. När jag kom till ombudet med avin och langade fram mobilen med FrejaID+ sa tjejen bakom disken att det ska numera funka med PostNord (vilket vi konstaterat även här i tråden). Dock varnade hennes dator att det inte gick efter hon skannat mitt FrejaID+ för Transportstyrelsen som skickat försändelsen godkänner inte FrejaID+.

Tackochlov var denna tjej företagsam och sa att du får öppna försändelsen så kollar jag om det är du på körkortet. Så med en workaround fick jag ut det.

Summa summarum så finns det tillfällen inte FrejaID+ funkar med PostNord.

Jag är fortsatt mycket positiv till detta ID på sikt!

4 gillningar

Ja, nytt körkort kräver att man uppdaterar Freja med det nya kortet och gör om proceduren med +

Är du säker på det? Finns ingenting i appen som indikerar att mitt FrejaID+ inte skulle gälla. (Det var inte det som var problemet för mig enligt ombudet utan att Transportstyrelsen inte accepterar FrejaID vilket gäller före PostNords regler.)

Lite moment 22 om man då inte har en gällande id handling. Hur är det med Bank id, hade inte det funkat? Det är ju mer eller mindre omöjligt att få öppna försändelsen utan att den är kvitterad. Jag har försökt detta flera gånger när jag handlat från privatpersoner utan framgång. Har då öppnat men den postanställda som vittne om det skulle vara en scam.

Ja, verkligen!

I mitt fall har även passet gått ut i våras. Tänkte inte förnya det än pga covid så utan körkort verkar jag knappt vara legitimerbar längre.

Jag försökte förnya körkortet på Trafikverkets kontor men icke. Enligt dem hade jag ingen giltig legitimation (de tog heller inte FrejaID+) och hade inte rätt att förnya ett förlorat körkort. De sa att jag får fixa ett eget foto, skriva på talongen och skicka in den till Transportstyrelsen.

Om jag inte lyckats få ut körkortet på PostNords ombud med hjälp av en lösningsbenägen tjej bakom disken vet jag faktiskt inte hur jag skulle burit mig åt. Verkligen Moment 22!

Det är ju rätt så skrämmande. Det innebär att ett gällande pass är bra att ha liggande. Jag förnyade mitt pass i juli förra året, så om vi kommer iväg i Januari som tänkt har jag redan bränt 1 ½ år av det. :rofl:

Du tänker uppenbarligen rätt. Jag tänkte fel med samma resonerande. :crazy_face:

Om du har hund så är det lugnt att låta körkortet ligga framme för dig, ha.

1 gillning

Ingen hund så det är lugnt på den fronten.

Det var så jag fick det förklarat för mig. Bytte körkort i höst och några veckor senare så fungerade inte freja längre då mitt körkort i Freja inte hade samma nr som det nya.
Fick göra om proceduren med registreringen och det nya körkortet och sedan aktivera + igen.

Då kan man säga att Freja e-id inte säkert fungerar hos Postnord utan att det beror på vem som är avsändaren.

Fast i normala fall så blir inte ditt nya körkort aktiverat innan du hämtat ut det.

I LarsE’s fall var det förlorat och då dödas det väl direkt.

Jo men hans gamla fungerar väl till han hämtar det nya? Meningen med Freja är väl att han inte ska behöva ha körkortet med sig.

Men om transportstyrelsen dödar det kort som förlorats direkt vid anmälan, så är det ju redan ogiltigt när du hämtar ut det nya.

Så kan det ju vara men samtidigt borde de väl då ersätta med det nya. Fortfarande är väl tanken att man inte ska behöva id kort, eller kan de fråga efter detta också? Det känns ju som att Bank id är en betydligt bättre metod.

Ja, det kan man tycka att de borde göra.

Men när jag nu tänker på det här, så är det väl lite konstigt att privatägda banker kan garantera att du är du?

1 gillning

Intressant, då lär nog detta inträffa för mig också inom en snar framtid…

Enligt polisen är detta giltiga ID-handlingar i Sverige:

  • Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
  • Svenskt körkort
  • Svenskt nationellt id-kort
  • Svenskt SIS-märkt id-kort
  • Identitetskort för folkbokförda i Sverige

Jag känner inte till de tre sista ID-korten men kanske vore bra att ha något av dem…?

På Filmstaden biografer ska Covid pass och Freja eID+ fungera. Det ska alltså räcka att bara ha med sig mobilen och ingen fysiskt id-kort. Nån som har provat?
Känns som de kan bli strul om personalen är uptodate…

Känns som att det kan bli ännu mer strul om dom inte är up-to-date.

Her nu registrerat sista steget i Freja hos ett ATG-ombud. Vad jag ska ha det till återstår att se…:sweat_smile: