MrMustang köper Mac – låt nybörjarfrågorna hagla

Vilket tangentbord som helst fungerar ju för båda, men tycker att det är jobbigt för muskelminnet att switcha mellan Mac och PC. På Mac använder man t ex cmd för de flesta tangentbordsgenvägar medan det är ctrl som gäller för PC.

Stänger aldrig av min Mac.

Enda gången den startar om är när det kommer nya versioner av macOS.

Det jag har är ju så att man ser vilken knapp som gör vad.

Magic keyboard skulle inte vara kul att använda med Windows, om det ens går.

Måste dock ha ett med tex flera blåtands kopplingar.

Apropå tangentbord.

Jag får fnatt när Ctrl sitter längst ut till vänster, och alla som kör win får fnatt när Fn sitter längst ut :rofl:

Efter som man i Mac ibland använder ctrl option cmd i olika följder så är det smidigt att kunna lägga tummen över ctrl+option eller option+cmd. Hade då Fn varit emellan Ctrl och option hade det varit ett bök.

ah just det! bra att du har ett sånt där Fn inte sitter till vänster.

En del tangentbord har ju Fn till höger istället. Det gör det ännu lättare. att byta mellan win och mac.

kikade lite på ett Keychron nästa gång.

Funderar även på deras mus. Logitech program vara tycker jag inte riktigt om längre. Lägger sig i hela systemet. Keychron har bara en webbtjänst sida där man kan ställa in vad knappar ska göra.

Har Fn knappen en knapp till höger om space. Kommer ändå bli komplicerat att vänja sig vid macen. Alla windowskommandon sitter ju i ryggmärgen efter att man enbart hållit på med windowsdatorer i 25+ år.

ok, det är en cmd emellan :star_struck:

Det var det jag menade, alltså space och sen en knapp cmd/alt gr och sen Fn :smiley:

Ja förstår det, oftast bök att lära om, när man tycker något fungerar bra sen tidigare.

Du kan iof mappa om ctrl och cmd i systemiställingar för att ha en fot kvar i win världen :rofl: meeeeen det är inte hel rätt, osäker på om man "får" göra det för Apple gudarna :innocent:

Åker till Malmö tidigt som tusan imorgon bitti, kan ge mig fan på att datorn kommer imorgon, då jag inte kan hämta den. Får bli att hämta den på måndag istället. Hade varit kul att ha den över helgen och leka runt lite.

shhhhh.... jinxms67 inte det här nu @xms67

Vad skulle kunna gå fel? Det kan inte hända mig.

Med Vänlig Hälsning
@xms67

Jag tror jag ska ringa SAOL, hittat ett nytt ord?

Absolut, men jag generellt tänker jag att det flesta som är vana datoranvändare sällan tittar på tangenterna, utan man använder muskelminnet för att trycka på rätt knappar. För dig som kommer vara ny med Mac förstår jag dock nyttan att det är uppmärkt. :slight_smile:

Jag har kört ett Mac-tangentbord hemma även till PC, fungerar fint förutom detta med muskelminnet. Nyare trådlösa Apple-tangentbord är tyvärr osmidiga att använda till flera enheter.

Jo, jag är ju skadad sen CS tiden. Sitter alltid såhär default. Man vet var varenda tangent sitter i muskelminnet :sweat_smile:

Ja verkligen. Apple vill nog att man kör deras Universal Control... men hade varit välkommet med blåtands swich också

Snabbkommandon sätter sig rätt snabbt. Jag kan utan problem växla mellan Mac och Windows. Man lär sig att det ofta är cmd + något på Mac och ctrl + något i Windows.

Den där typen av möss är nog det mest oergonomiska verktyg som finns till datorer.

Jag har aldrig råkat ut för att jag behövt avbryta mitt arbete för att ladda musen. Jag behöver inte slåss med pöbeln på Systemet på fredagar heller. Planering kallas det :joy::joy::joy:

Jag är över 30 år tror jag. Måste varit 93-94 som jag fick en begagnad Mac Classic II av farsan. Några år tidigt 2000-tal som jag körde både Mac och Windows på jobbet men har aldrig ägt en Windowsmaskin privat.

Jag gör precis likadant. Finns ingen som helst anledning att någonsin stänga av en Mac. Den sköter sleep och hibernation automagiskt.