MrMustang köper Mac – låt nybörjarfrågorna hagla

Nä det är nu det behövs :sweat_smile:

Som lite halvaktiv fotograf så har jag ratat program med prenumeration så det blev Affinity Photo för några år sedan, jag hatar delägare i plånboken. Dom har nyligen gått ihop/blivit uppköpta till Affinity/Canva och har blivit gratis, pröva det.

Funderar lite på mer praktiska tips men det är inte lätta när man haft i princip samma set-up i 25 år eller så (minns inte riktigt när jag gick över till OSX på fulltid).

Några saker som irriterar mig när jag använder någon annans dator:

• Spotlight search på ‘space+command’ - för mig är det zoom in i alla Adobe program. Har haft Spotlight på ‘command-esc’ i all evighet.
  • Cycla genom fönster i ett program. Default har jag aldrig gillat med svenskt tangentbord och OS:et på engelska utan har satt det till ‘command+<‘.(Tabbar funkar som i Windows med ‘ctrl+tab’.)
  • Hot corners var en stor grej förr men använder det inte speciellt mycket längre även om jag har tre av hörnen konfigurerade.

Ska se om jag kommer på mer konkreta grejer om jag har det i bakhuvudet.

Vad är hot corners?

Dra musen till typ höger hörn på skärmen så startas ett program, shortcut eller vad du nu vill ha, har för mig att drar man längst ned till höger så är det anteckningar för mac. Minns inte exakt då jag aldrig använder det.

Funktion som sker när man slår muspekaren i hörnen på skärmen. Jag har ‘slå på skärmsläckaren’ i övre vänstra hörnet. När jag jobbade på kontor så hade jag påslaget att datorn låste sig då och då funkade det som ‘ctrl-alt-delete’. ‘Släck skärmen’ nedre vänstra hörnet och ‘visa skrivbordet’ nedre högra hörnet.

Jag kör alltid Control + Command + Q för det, är alltid lite mer 1337 att köra så än med fuskiga genvägar :stuck_out_tongue:

Där lärde jag mig nåt nytt!

på väg off topic nu kanske men en störig sak med macOS jämfört med Windows är att cmd-tab inte återställer minimerade fönster när man växlar till den appen där fönstret är minimerat. Motsvarande alt-tab på Windows är betydligt mer funktionellt där.

Det kan både vara "störrigt" och bra funktion. Men tycker det är bättre att mac OS bara växlar mellan öppna fönster. Otroligt sällan jag minimerar något iof.

Har ställt in så att cmd+§ växlar mellan alla fönster i en app. och cmd-shift-§ bakåt.
Standard på eng fungerar inte på swe tangentbord som är cmd + ´ eller något sådant.

Har nu även ställt in så att istället för ctrl + pil (vänster höger) för att växla mellan virtuella skrivbord så har jag ställt in ctrl + § och ctrl + esc så slipper man släppa musen, smidigt att kunna hålla i ett fönster och flytta mellan skrivborden.

Kortkommandon :heart_eyes:

Grattis!! :rocket:

Meeeen vet inte hur många gånger du sagt att du gillar win så mycket mer :face_savoring_food:

Grattis!

Attefors skrev ungefär hur det kommer bli.

Jag vill dock poängtera några saker: Du kommer undra om det finns en fläkt i datorn (ja, det gör det, men den används aldrig), du kommer bli fascinerad över batteritiden och du kommer förundras hur en dator kan vara så sval och behaglig.

Här har du en graf som stämmer ganska bra! :smiley:

Jag beställde precis en Mac dator och en låda blandade grönsaker. Sitter nu här med en hängande vänsterkind och väntar på ambulans. :joy::joy:

Firar 20 år med Mac i vår. Ung Mac-användare för vissa här, gammal för andra.

Början närma mig 30 år när jag först började använda Power Macintosh och då fanns inte ens macOS/OSX.

Så när jag var tre år och lekte i sandlådan, satt du med en GT (självklart med navy strength gin) och knackade på din Power Mac? :smiley:

Väl talat!
Apples trackpads är något utöver det vanliga, man frågar sig vad f*n andra tillverkare håller på med när man väl testat.

Vad är egentligen skillnaden? Jag tycker trackpaden på min Lenovo är ganska bra, stödjer 4 fingrars gester mm. Har ju dock inte testat trackpaden på Mac. Däremot kommer jag aldrig köpa den idiotiska Magic Mouse.

Bara det att HP (eller är det Windows) som har som standardinställning att det ska bli klick bara man nuddar trackpaden? Blir helt tokig när jag ska använda någon annans dator som har detta inställt.

1987 på hösten. Macintosh II. Minns inte vilket program vi då använde för att fixa till kundlogotyperna för vårt arkiv men vi fick Freehand året därpå.