Molnbackup till Mac

Har i många år kört Back Blaze för att backa upp min iMac och det har funkat sömnlöst och aldrig haft problem.
Jag betalar årsvis och nu i maj är det dags igen.
Fick mail idag om det och såg då att priset gått upp rejält. $123 vill dom nu har från tidigare runt $80.
Så tänkte det är dags att kolla om det finns några alternativ.
Har ni några tips på bra molntjänster som erbjuder "unlimited" till fast pris för en dator.
Kollade bland annat på CrashPlan som låg på $88 men det finns väl fler alternativ som jag inte vet om.
Vad kör ni själva för packup som ni kan rekommendera?

1 gillning

Följer det här.

Icloud?

iCloud-backup finns inte för macOS.

1 gillning

Här är ett till alternativ:

1 gillning

https://www.arqbackup.com/

Ett alternativ som kan ta backup till många olika molntjänster.

De har även:

Arq Premium

  • Complete backup solution
  • Arq 7 app plus 1 TB cloud storage *
  • Secure web access to your backup
  • Mac or PC
  • Monthly or yearly subscription
  • $5.99/month or 59.99/year for up to 5 computers

* Each additional GB used over 1 TB is billed at $.00599/month.

1 gillning

ARQ kan jag rekommendera, har kört det tidigare och fungerar kanon.

1 gillning

Vad behöver du backa upp? För egen del så går dokument, bilder och musik upp i iCloud automatiskt. Sen jag jag en lokal TimeMachine-backup ifall datorn skulle totalkrascha och jag behöver installera om lite snabbt och enkelt. Känner inte att jag behöver någon annan back-up.

1 gillning

Synk av bilder är inte en backup. Raderas de från en enhet eller molnet så raderas de överallt.

Det jag gillar med Backblaze är att de även tar backup på ändringar av filer ett år bakåt.

Det är sant, men jag tänker att det är ett litet problem. Om jag skulle råka radera en bild hamnar den i 'recently deleted' i 40 dagar.

Och där tänker jag att min lokala TimeMachine backup som jag gör då och då räcker. Självklart finns det potentiella katastrofscenarios (huset brinner ner etc.) där den inte räcker men då oroar jag mig nog för andra saker.

1 gillning

Jag är lite inne på det. Har haft en Time Machine backup i många år men för några månader sedan slutade disken backa upp och hittas inte.
Så jag har inte tagit tag i att köpa en ny.
Men nu när detta med Back Blaze kom upp fick det mig att tänka om.
Så idag beställde jag en ny disk till Time Machine och tänkte sluta med molnbackup.
Det får räcka med iCloud och Time Machine.

3 gillningar

iCloud för sync/backup av det som går, samt två TimeMachine-diskar som roteras runt lite då och då, varav den som för tillfället inte används förvaras någon annanstans, ifall huset brinner upp, tjuvarna är framme eller så.