En ny undersökning påstår att moderna bilar har sämst integritetsskydd och samlar in data från bilägares sexliv och musiksmak.
Att dela kunders data är numera en av de mest lukrativa och använda sidoverksamheter för företag. Det är även något som Mozilla Foundation ständigt undersöker i olika produktkategorier. Den icke vinstdrivna organisationen Mozilla Foundatiom är mest kända för deras webbläsare Firefox. De har tidigare undersökt integritetsskydd hos produkter som sexleksaker och appar för mental hälsa. Båda av dessa produktkategorier fick usla betyg men enligt Mozilla har de nu hittat ”den officiellt sämsta produktkategorin” när det kommer till personlig integritet – nämligen bilar. Vi ska dock nämna att vi i Europa har strängare GDPR-lagar än i USA där undersökningen gjordes och vi har därför bättre skydd.
BMW, Volkswagen, Tesla
I undersökningen där 25 olika bilmärken ingick så fick bilägare ytterst lite (om ens någon) kontroll över deras datainsamling. 84 procent av biltillverkarna sägs ha delat datan med externa parter. Alla 25 bilmärken – som inkluderade namn som Hyundai, Audi, BMW, Volkswagen och Tesla – misslyckades med att nå undersökningens minsta nivå av integritetskrav.
Data på bilägares sexliv samlades in
Datan som samlades in varierade mellan olika biltillverkare med allt från medicinsk data till hur bilen kördes. Men även data som vilken musik som lyssnades på och biltillverkarna Nissan och Kia ska även ha samlat in data på bilägares sexliv. 84 procent av biltillverkarna beskrevs dela datan till tjänsteleverantörer, datamäklare samt andra skumma verksamheter. 76 procent av biltillverkarna ansåg sig ha rätten att sälja den här datan. 54 procent var villiga att dela datan med statsmakt och rättsväsende. Tesla rankades sämst i undersökningen och flaggades i samtliga integritetskategorier.
Underkänt dataskydd
Mozilla gav även en mer detaljerad beskrivning på hur biltillverkare samlade in och delade data. Data som samlades in innehöll namn, adress, telefonnummer, e-postadress till mer intim data som bilder, kalenderhändelser, genetisk information, ras och uppehållstillstånd. När det kom till datakryptering och dataskydd så var det ingen av biltillverkarna som klarade Mozillas minimumkrav på säkerhet.
Mozilla hävdade att dejtingappar och sexleksaker oftast ger en mer detaljerad skyddsrapport för deras produkter än bilarna. Mozilla ska ha spenderat över 600 timmar i undersökningen av bilarna och hoppas på att den här undersökningen ska ge uppmärksamhet och press på biltillverkares ansvar för deras integritetskränkande metoder.
Så här låter det hos Tesla för bilägare som vill avsluta all datainsamling hos biltillverkaren:
“if you no longer wish for us to collect vehicle data or any other data from your Tesla vehicle, please contact us to deactivate connectivity. Please note, certain advanced features such as over-the-air updates, remote services, and interactivity with mobile applications and in-car features such as location search, Internet radio, voice commands, and web browser functionality rely on such connectivity. If you choose to opt out of vehicle data collection (with the exception of in-car Data Sharing preferences), we will not be able to know or notify you of issues applicable to your vehicle in real time. This may result in your vehicle suffering from reduced functionality, serious damage, or inoperability.“
Via: The Verge