Moderna bilar vill veta allt om ditt privatliv – till och med sexet

Från sajten:
image

En ny undersökning påstår att moderna bilar har sämst integritetsskydd och samlar in data från bilägares sexliv och musiksmak.

Att dela kunders data är numera en av de mest lukrativa och använda sidoverksamheter för företag. Det är även något som Mozilla Foundation ständigt undersöker i olika produktkategorier. Den icke vinstdrivna organisationen Mozilla Foundatiom är mest kända för deras webbläsare Firefox. De har tidigare undersökt integritetsskydd hos produkter som sexleksaker och appar för mental hälsa. Båda av dessa produktkategorier fick usla betyg men enligt Mozilla har de nu hittat ”den officiellt sämsta produktkategorin” när det kommer till personlig integritet – nämligen bilar. Vi ska dock nämna att vi i Europa har strängare GDPR-lagar än i USA där undersökningen gjordes och vi har därför bättre skydd.

BMW, Volkswagen, Tesla

I undersökningen där 25 olika bilmärken ingick så fick bilägare ytterst lite (om ens någon) kontroll över deras datainsamling. 84 procent av biltillverkarna sägs ha delat datan med externa parter. Alla 25 bilmärken – som inkluderade namn som Hyundai, Audi, BMW, Volkswagen och Tesla – misslyckades med att nå undersökningens minsta nivå av integritetskrav.

Data på bilägares sexliv samlades in

Datan som samlades in varierade mellan olika biltillverkare med allt från medicinsk data till hur bilen kördes. Men även data som vilken musik som lyssnades på och biltillverkarna Nissan och Kia ska även ha samlat in data på bilägares sexliv. 84 procent av biltillverkarna beskrevs dela datan till tjänsteleverantörer, datamäklare samt andra skumma verksamheter. 76 procent av biltillverkarna ansåg sig ha rätten att sälja den här datan. 54 procent var villiga att dela datan med statsmakt och rättsväsende. Tesla rankades sämst i undersökningen och flaggades i samtliga integritetskategorier.

Underkänt dataskydd

Mozilla gav även en mer detaljerad beskrivning på hur biltillverkare samlade in och delade data. Data som samlades in innehöll namn, adress, telefonnummer, e-postadress till mer intim data som bilder, kalenderhändelser, genetisk information, ras och uppehållstillstånd. När det kom till datakryptering och dataskydd så var det ingen av biltillverkarna som klarade Mozillas minimumkrav på säkerhet.

Mozilla hävdade att dejtingappar och sexleksaker oftast ger en mer detaljerad skyddsrapport för deras produkter än bilarna. Mozilla ska ha spenderat över 600 timmar i undersökningen av bilarna och hoppas på att den här undersökningen ska ge uppmärksamhet och press på biltillverkares ansvar för deras integritetskränkande metoder.

Så här låter det hos Tesla för bilägare som vill avsluta all datainsamling hos biltillverkaren:

“if you no longer wish for us to collect vehicle data or any other data from your Tesla vehicle, please contact us to deactivate connectivity. Please note, certain advanced features such as over-the-air updates, remote services, and interactivity with mobile applications and in-car features such as location search, Internet radio, voice commands, and web browser functionality rely on such connectivity. If you choose to opt out of vehicle data collection (with the exception of in-car Data Sharing preferences), we will not be able to know or notify you of issues applicable to your vehicle in real time. This may result in your vehicle suffering from reduced functionality, serious damage, or inoperability.

Via: The Verge

Känns skönt att åka en "dum" bil.

Är det jag som är dum eller läser slarvigt? Vilken data handlar om sexlivet och hur samlas det in?

Nu blir man ju nyfiken på vad du gör i bilen när du "väntar"? :rofl::rofl:

Bra, du har ju i alla fall inte du tillgång till datan..:joy::joy::joy:

1 gillning

I Nissan och Kias amerikanska integritetspolicies står att man kan samla in data om ditt sexliv och i Nossans fall är du också helt okej med att dom säljer vidare informationen till 3e part.

Det står inte hur man gör, det brukar knte en policy nämna men jag är själv lite nyfiken. Är det ett forumlär? Lyssnar den på vad man pratar om i bilen och snappar upp vissa ord? Är det appen som registrerar ljud i sovrummet? Finns massa spännande lösningar här tänker jag :joy::flushed::grimacing::anguished:

2 gillningar

Vore jag på dejtingmarknaden skulle jag GDPR-begära ut datan och använda i min Tinderprofil..:laughing::laughing::grin:

Jag kommer nog att skaffa den utrustning som behovs. :rofl::rofl:

1 gillning

Om du bara hör en lång tystnad är det fel på din utrustning..:face_with_peeking_eye::joy::joy:

1 gillning

Jag räknar ju med att det spelas Je t'aime i bakgrunden och att Ole Søltoft dansar på bildskärmen. :rofl::rofl:

1 gillning

Undra om de skickade data med :slightly_smiling_face:

Pärleporten :ok_hand:

1 gillning

Upptäckte för några år sedan i den Renault Talisman jag körde att man kunde få sina sms upplästa i bilen. Frugans sms med den sedvanliga avslutningen "puss puss" lästes upp... utav bilens kvinnliga röst! Ett stygn av otrohet infann sig.
Jag försökte få frun att skicka lite mer intimare sms, när det senare framkom varför blev det tvärstopp. Om något sådan skulle skickas så ska det inte filtreras genom någon annan kvinna.

1 gillning

Lynk har nån rolig röstassistent som man ibland av misstag kan råka aktivera om man trycker på fel knapp på ratten. Ibland när man är ute och åker, så kommer det en hög röst i högtalarna "Jag förstår inte vad du sa". Så skönt ändå att den inte fattar vad man säger :smiley: