Mobilt brandlarm med uppkoppling mot larmcentral lanserad

Från sajten:
image

En brandvarnare med inbyggt SIM-kort som är ansluten till en certifierad larmcentral. Användarna larmas omgående vid detektering av brand eller höga temperaturer.

Företaget Förebygg lanserar nu den mobila brandvarnaren som är ansluten till en certifierad larmcentral för ökad trygghet. Det mobila brandlarmet ska även kunna integreras i det smarta hemmet för ökad funktionalitet och kan ge omedelbara varningar direkt till din smartphone vid detektering av brand eller höga temperaturer.

Det mobila brandlarmet har ett inbyggt SIM-kort och monteras snabbt och enkelt i hemmet. Vid detektering får en eller flera användare direkt varningar skickade till sina mobiltelefoner vilket är praktiskt om man inte är hemma. Den ansluts till ditt befintligt wifi-nätverk i hemmet och kontrolleras via den tillhörande appen.

Rekommenderat pris för Mobilt Brandlarm är mellan 169-249 kronor i månaden (abonnemang) beroende på antal brandvarnare. Mer information finns att läsa på hemsidan.

Källa: Pressmeddelande

Jag vill passa på att varna för att bolaget bakom är ett av bolagen som jag/TV4 ertappade med att fortsätta köpa bedrägligt insamlade personuppgifter i marknadsföringssyfte även efter att vi ertappade dem första gången. De hamnade också på Svensk Handels varningslista på grund av klagomål om att fakturor skickades trots att ingen tjänst hade beställts.

4 gillningar

Jag tror också att många missförstår vad ”uppkoppling mot larmcentral” innebär. Här är vad som gäller.

Efter att Larmcentralen mottagit Inkommande larm enligt punkten 2.1 b) ovan ringer Larmcentralen omgående upp dig. Om du inte är nåbar vid tidpunkten för Inkommande larm, kommer de nummer som du har angett i Kontaktlistan att kontaktas i överenskommen ordning. Om du eller någon av de personer som nämns i Kontaktlistan besvarar samtalet och en faktisk rökutveckling kan konstateras (”Konstaterad rökutveckling”) är Larmcentralen behjälplig med att larma SOS Alarm.

Förebygg har ingen skyldighet att kontakta någon annan än de personer som nämns i Kontaktlistan. Förebygg ansvar ej för att polis, brandkår eller annan myndighet rycker ut. Om Konstaterad rökutveckling föreligger och Larmcentralen uttryckligen blivit ombett att larma har Förebygg en skyldighet att larma SOS Alarm.

Fråga kring varningslistan - den är publicerad 2021 så är den fortfarande aktuell eller kan företaget ha vidtagit åtgärder? Likaså nyheten från 2022 - är det fortfarande aktuellt eller har de skärpt till sig?

De kan ha skärpt sig. Vi har inte gjort någon uppföljning för att undersöka om de åker dit en tredje gång (det räcker med att de åkte dit två gånger för mig).

Förhindra en potentiell katastrof innan skadan är skedd. Om du inte kan svara när larmet går så ringer larmcentralen vidare på er kontaktlista. Vid behov kontaktas SOS Alarm.

Jag funderar också på hur stor risken är att kunderna missförstår vad de köper med formuleringar som denna. Förhoppningsvis är det dålig copy och inte en medvetet vald missledande formulering. I övrigt är ju säljsidan tydlig och bra.