MKBHD går igenom hur det är att byta från iPhone till Android

Från sajten:

Att byta telefon är en enkel sak om man håller sig till samma tillverkare eller operativsystem men om man till exempel vill byta från en iPhone till en Androidtelefon så är det inte fullt lika lätt. Det finns idag appar både i App Store och Play Store som hjälper till att flytta över mycket av innehållet men det är så mycket mer än så.

Många idag har familjedelning igång, man kanske använder Hitta-appen med sin familj och vänner och är investerad i ekosystemet fullt ut och då är det ingen enkel sak att göra. Hur det är att byta telefon går Marques Brownlee igenom i sin nya video och en sak kan vi konstatera är att det var lättare förr.

Finns som jag ser det främst tre stora problem med att byta från iPhone till Android. Nummer ett är iMessage/FaceTime. Finns inga rimliga ersättare till det på andra sidan.
Nummer två är om man redan har AirPods och Apple Watch, AirPods kan funka hjälpligt, men man blir av med alla smarta funktioner, sen har du Apple Watch, byter man till Android är det bara att avyttra Apple klockan direkt. Sen det här med iCloud, både bilder, dokument och apples lösenordshantering etc. Visst finns det alternativ på Android sidan för detta, men inga som man bara kan byta till 1:1.

Har man sen även en AppleTV så torskar man möjligheten att använda telefonen som fjärrkontroll, ibland kan det faktiskt vara användbart om man inte orkar leta fram sin Apple TV Remote. Sen om man har en Mac så torskar man ännu mer integration om man byter till Android på telefonen.

Det är lite lustigt, mer eller mindre alla tech reviewers som gör detta "byte" på Youtube, fortsätter att köra en iPhone och Apple Watch på sidan om. Sen kanske det där med gröna bubblor är en större grej utomlands än i Sverige förvisso. Så i den bästa av världar skulle man ju vilja ha två telefoner, men i praktiken orkar man inte släpa runt på två telefoner. Det känns lite tidigt 00-tal att göra det, från tiden innan dual SIM var en grej.

1 gillning

Då ska du smaka på hur det är när man har en familj som alla kör Apple. Allt från skärmtid, familjedelning, Hitta-appen allt havererar..

1 gillning

Var inte orolig. EU kommer säkert införa en förordning som tvingar Apple att bryta krypteringen i iMessage och göra den tillgänglig och enkel för alla som vill byta till Android. Och för Guds skull, tänk på barnen!

Mvh Bitter Gubbe

1 gillning

Däremot hoppas jag att RCS blir ett krav från EU. Det borde vara lika självklart om USB-C.

1 gillning

Mer eller mindre alla jag känner kör iOS, så iMessage är en stor grej för min del. Det andra med skärmtid/familjedelning/hitta skulle jag klara mig utan. Hitta använder jag för mina egna prylar, inget annat.

Ja såklart du har ju ingen familj ännu =)

Men det intressanta MKBHD tar upp är ju inte bytet i sig utan att de funktioner som kopieras och byggs in systemen. Allt för att det skall vara så lätt som möjligt att byta. Men samma sak från Google / Samsung till Apple. Men ju lättare det är att byta desto bättre tycker jag. En sak jag märkt är att barnens kompisar och även föräldrar kör Android i större utsträckning än tidigare.

Problemet är att det fortfarande är alldeles för omständigt även om man får hjälp med mycket idag. Allt det som jag tidigare har dragit upp blir verkligen kaos. Vill en i familjen bryta sig loss och ha en annan tillverkare så måste hela familjen gå över till tredjepartslösningar vilket är ruskigt omständigt.

1 gillning

Men den där grejen med skärmtid, borde man ju ganska enkelt kunna lösa via routern om man har en hyfsad router. Du kan kanske inte stänga offlinegrejer, men du kan ju sätta upp att en specifik enhet bara får ha internetaccess under vissa tider. Familjedelning kanske är en annan femma dock.

Skärmtid är ju skärmtid så det hjälper ju inte med att låsa ned nätet om de fortsatt kan spela och göra annat. Sen har ju alla mobiltelefoner SIM-kort så man är ju inte direkt beroende av ett WiFi. Så att bara låsa i routern hjälper inte om man har en unge som vet hur man stänger av WiFi och istället surfar på 5G.

1 gillning

Ja, absolut. Att få till en gemensam RCS-lösning mellan Apple och Android är faktiskt en grej som gör skillnad. Kanske inte så mycket i Sverige, men i USA är det ganska polariserat vilken färg du har på bubblorna. Där anses det att du är lite finare om du har blå bubblor istället för gröna. Det är inte så kul för ett barn som är den enda i klassen med gröna bubblor på mobilen. Annars förstår jag inte riktigt poängen med hans video. Är det vanligt att folk byter från Android till Apple och tvärtom? Jag tänker att de flesta tycker det är ganska jobbigt med förändringar, så man kör nog oftast på det man redan kan.

Vill han inte få fram att det är lite rövhattigt av tillverkarna att försöka låsa fast sina kunder så det inte ska gå att sen välja sen vilken ny telefon man ska köpa.

Naturligtvis men det åt båda hållen

Vi har vänt på det och har istället paustid, aktivitetstid och läxtid mm :blush:

Att en hel familj byter är nog ovanligt men jag känner flera som bytt åt båda hållen. Några som tröttnat på Apple och kör numera Samsung Galaxy Fold

Har inte hört talas om någon faktiskt.

Det är faktiskt lite lättare på Android då många program som används där är tredjepart =)

1 gillning

Jag använder mycket Microsoft appar/tjänster och de finns både på Android och iOS. Så det är lätt att byta om man vill.

Samma med Google appar, kör man Google rätt av så kvittar ju plattform