Minns din älskade med en digital urna

Från sajten:
image

För de som vill minnas sin älskade finns nu ett nytt projekt på Kickstarter. En digital urna med inbyggd display som visar bilder och video – kan det vara något?

Mykiea Smart Cremation Urn är namnet på ett nytt projekt som dykt upp på Kickstarter. Detta är en urna där askan från din älskade förvaras samtidigt som en 7″ touchskärm framtill visar bildspel, foto och video från tiden som alla vill minnas. Den har ett inbyggt batteri (3 dagars batteritid) som kan laddas upp vilket innebär att det går att ta med den på utflykter…

Rekommenderat pris för Mykiea Smart Cremation Urn är cirka 5 100 kronor, den finns i tre olika färger (röd, svart och vit) och leverans är planerad till september 2024.

Är detta en trevlig pryl eller bara för mycket?

Källa: Kickstarter

Det är väl väldigt ovanligt att vilja ha sin anhörigs urna placerad i hemmiljö i Sverige. Eller är det bara jag som inte har bekanta med denna tradition?

Kanske blir en ny trend, denna kan man ju även ta med på en 3-dagars hike. :rofl:

Det är inte ens lagligt att förvara en anhörigs aska hemma i Sverige, urnan med askan står på ett krematorie tills den dagen du ansöker om tillstånd att sprida askan i minneslund, gravsätta urnan eller ansöka om att sprida den i naturen. Men hemma får den absolut inte stå år efter år.

2 gillningar

Djur är väl okej? Om man nu är sådan! :blush:

Djur stoppar man väl upp? Men det gör man ju inte med svärmor. :joy::joy:

1 gillning

Tror det är lite ovanligt ändå, men vi har en uppstoppad and som farfar skjutit.
När vi köpte huset hängde det kvar en rådjursbyst, men den sålde vi :sweat_smile:

1 gillning

Absolut! Min mamma har faktiskt askan kvar från sin hund, i en urna hemma i sovrummet. Samt en önskan om att hennes aska ska spridas tillsammans med hundens aska i skogen där de alltid gick promenader tillsammans, när hon väl gått bort.

Jo vi har fått frågan när vi tagit bort två tidigare hundar, men har dock aldrig känt någon lockelse för det :face_with_hand_over_mouth:

Ska bli skönt med helg efter en vecka med alldeles för lite sömn och för mycket jobb, jag läste rubriken med grusiga ögon som att det stod "älska med en digital urna". Det lät jävligt skevt.

Jag tänkte först att man nu skulle kunna göra sig av med sin älskade och bara ha denne kvar digitalt :open_mouth: :smiley:

Ge oss en version med öltapp och fat och sen sina älskade på display så hade det blivit en hit.