Minidator för lek och små projekt

Tjenare!
Funderar på att skaffa mig en minidator typ Raspberry Pi 5 eller något liknande. Blev tipsad om dessa istället men då är den ju både dyrare samt drar nog mer ström. Min tanke är att köra Home Assistant, Plex Media Server och lite andra små projekt.
Har en gammal Mac Mini 2011 som jag tror har en trasig hårddisk som jag borde kunna få liv i och kan köra som en Linux maskin då den inte uppdateras sedan länge.
Vad säger ni?

Köp en sån här istället. Har tipsat om den ett antal gånger under sommaren😂

Billigt och fungerar otroligt bra. Quicksync för plex. Ha rullar hur enkelt som helst. Bara slänga in proxmox så har du en bra början på ett homelab.

1 gillning

Kan bara hålla med ovanstående, bättre kvalitet och stabilare än Rpi med.

Mycket dator för pengarna.

Har du köpt din från just den hemsidan?
Hittade inte den så billigt på prisjakt.

Typ samma burk som en Dell Optiplex 7060/7070. Jag kör en sån här 7070 när jag jobbar hemma, smidigare än att hålla på o packa upp laptopen. Kör inte så mycket tungt lokalt, mest RDP mot olika terminalservrar och Office, då duger den gott.
Dell Optiplex Micro Core i5 16GB 512GB (K47XF) | Dustinhome.se

Ja, har köpt 4 i sommar. Senaste en i torsdags, leverans på fredag.

Är väl någo till här på forumet som beställt också. :slight_smile:

Det jag gillar med Raspberry Pi är ju dock att det finns så många moduler man kan köpa till och leka med. Tanken är inte att jag behöver något prestandamonster utan relativt strömsnålt enhet som kan stå och snurra utan att det knappt märks på elräkningen.

Rasberry pi har sina fördelar men för priset som dom kostar hade jag inte köpt idag. Dom håller inte över tid att stå och tugga, särskilt inte om du kör ett litet program som faktiskt gör något.

Då var det beställt en Lenovo Thinkcentre M920q Tiny (9th) då det vara skiljde typ 200 spänn. Har nästan lite ångest över att släppa in en ”pc” i mitt Mac hushåll. :wink:

1 gillning

Rekommenderar att installera proxmox på den. Sen kan du leka runt. :slight_smile: Jag har ett antal RPi men återkommer alltid till min m920q. Så mycket bättre än RPi om man ser på helheten. :slight_smile:

Blir kanske en Pi 5 lite senare men för helt andra syften. Typ embedded programmering.

Billig dator. Som är kul att ha, men knappast mer. Tror du kommer ha roligare med din nya m920 :slight_smile: Säg vad du tycker sen!

Jag har inte kommit i gång än men min. Ska köra Ha, tänkte bara ha det och inget annat på den.

Men finns det någon annan bra setup?
Jag har inte mycket tid egentligen i vardagen just nu. Så gärna något enkelt att komma igång med.

(Eller tid har jag, men prio är familjen för HA i dessa år :slight_smile: )

Vill du ha det så enkelt som möjligt och bara HA så kör du HA direkt på interna disken.

Men det är enklare enligt mig att köra Proxmox som OS och sen slänga in HA. Du behöver ställa in USB portar för t.ex. zigbee adapter. Men annars så är det enkelt och fungerar otroligt bra.

Säg till om du behöver hjälp!

1 gillning

Stackare! Här får du en styrkekram.
Friends Hug GIF by Big Brother

1 gillning

Tack! Hör av mig när det närmar sig! :grinning:. Skönt att vara tillbaka?

Kul! Det är bara att hojta till! :smiley: Det är otroligt skönt! Fick lite ångest i förrgår kväll, stod mitt i stan med alla skyscrapor och kände mig bra vilsen. Konstigt hur hjärnan anpassar sig till lilla Gävle. :joy:

1 gillning

Är den fläktlös? Skulle behöva en ny maskin till vardagsrummet så bra om den är tyst. :slight_smile:

Min sån här vägrar plötsligt att starta, bara bootar om hela tiden, försöker jag installera Debian på nytt startar den om mitt under installationen. Kör minnestest test nu… vad tror ni är kass?
Finns det nåt sätt att kontrollera SSD från en USB?

Nej, den har cpu fläkt. På alla ställen jag installerat spelar det ingen roll för ljudet är så lågt. Jag skulle t.om placera en i vardagsrummet utan problem. :slight_smile:

1 gillning