AI börjar redan förändra arbetsmarknaden och enligt Microsofts Sverige-vd Sophia Wikander kan det bli betydligt svårare för unga att få sina första jobb framöver. I en intervju med SVT lyfter hon oron över att många juniora kontorsjobb riskerar att försvinna när AI tar över allt fler uppgifter inom exempelvis kodning, juridik och finans.
Forskning från både Goldman Sachs och Örebro universitet pekar på samma trend – seniora medarbetare blir mer produktiva med hjälp av AI medan behovet av enklare instegsroller minskar. Särskilt inom AI-exponerade yrken som kundtjänst syns det redan att yngre har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden.
Sophia Wikander menar därför att både politiker, skolor och företag behöver agera snabbt. Hon vill bland annat se fler praktikplatser och mer praktiska inslag i utbildningar för att hjälpa unga få erfarenhet innan AI hinner ta över ännu fler arbetsuppgifter.
Jag har också tänkt kring det här. Jag började arbeta med IT runt 2010, långt före det fanns någon AI, då började man längst ner på golvet med First Line support, där vi till och med hade manus på hur man skulle prata i telefon. Men det var ett jobb iallafall och sen dess har man jobbat sig uppåt och framåt hela tiden. Den resan jag gjort, utan någon egentlig utbildning efter gymnasiet, skulle aldrig gå att göra i dagens läge. Mycket tack vare att de enklare jobben inom tech helt enkelt ersatts av AI.
Har du ett jobb där du primärt sitter vid en dator så tror jag att du hänger lite löst. Snart kommer vi att se Windows och macOS med två gränssnitt, ett för människor och ett för AI. Då behöver människan kunna visa vad hen kan göra som en AI inte kan göra snabbare och billigare.
Även om AI också kommer att göra misstag kanske det vägs upp av att slippa arbetsgivaravgifter, arbetstidsregler, vab, sjukfrånvaro och löneförhandlingar.
Min fru ska ge ut en bok med en kollega och de ska starta ett litet aktiebolag. Hon sa att de skippar revisorn och låter en AI sköta bokföringen i stället, så sparar de pengar, särskilt nu i början. Och hon är så trött på allt AI snack.
Återkom gärna med en rapport hur det gick för dom med det här. Jag provade lite i början med chatgpt men ingenting stämde tyckte jag. Den försökte hitta på egna saker som aldrig matchade med Fortnox och deras dokumentation så jag tappade förtroendet helt eftersom jag är sämst på bokföring så då ville jag inte lägga energin på att försöka få hjälp av AI för att sen behöva dubbelkolla allt och försöka rätta den istället för att bara googla direkt själv och bygga upp en egen uppfattning och lära mig. Men det här beror säkert på min begränsade bakgrund i bokföring så nu när jag har lite mer koll kanske jag skulle ge det ett till försök , så därför vore de intressant att höra hur dom tycker det går
Absolut, jag tänker att det kan vara så att man behöver använda en specifik AI som är tränad på bokföring snarare än GPT, som är mer generell. Då blir det kanske ändå någon form av kostnad, men troligen mycket lägre än om en människa skulle göra jobbet.
Strängt taget handlar det väl inte om revisorsarbete utan om ekonomikonsultarbete. Man behöver inte, och är väl sällan, vara revisor för att utföra den löpande bokföringen.
Det är en intressant fundering och jag tror Microsoft också talade om behovet av fler internships för att få in unga.
Jag har jobbat med marknadsföring och försäljning hela mitt yrkesliv men har inte en traditionell civilekonomsutbildning utan en ganska specifik marknadsföringsexamen. Vi sa alltid när vi började jobba att vi var utbildade till markandschefer, men det har man ju inte kompetens att börja med utan blir marknadsassistent och den typen av tjänster blir tveklöst färre med mer AI. Samtidigt behöver ju unga människor få den typen av erfarenhet för att sen kunna bli beslutsfattare och iscensätta saker som AI är långt ifrån att kunna göra utan mänsklig input.