Microsoft öppnar upp för Windows 11 på äldre datorer

Från sajten:
image

Microsoft har överraskat många genom att tillåta installation av Windows 11 på datorer som inte uppfyller systemkraven.

Användare kan nu följa officiella instruktioner för att uppgradera sina äldre datorer. Men det kommer med en rejäl varning: Microsoft avråder från att göra det, eftersom det kan leda till prestandaproblem och säkerhetsrisker.

Att installera Windows 11 på en inkompatibel dator innebär att du förlorar support, garantiskydd och uppdateringar. Dessutom dyker en irriterande varning upp för att påminna dig om att systemet inte är godkänt. Om det låter för riskabelt, är alternativet att hålla sig till Windows 10 – som har Microsofts stöd fram till oktober 2025.

Via: PC World

Microsoft är lite roliga ibland. Minns att det var mycket snack om TPM 2.0 när Windows 11 kom ut. Var ett måste! Skulle göra det så säkert!

Men till Windows 11 2024 IoT Enterprise LTSC är det inge tvång!

Sedan problemet med PopCnt instruction på äldre CPUs. En röra i mitt tycke!

Har ju gått att gå runt det när man gör ett installationmedia med Rufus rätt länge. Är ju också typ legit sätt att göra det på.

Har gjort så på båda mina och dom har från början en Windows 8 licens. Tuffar fint, den ena en i5 4570 stationär och den andra en i5 5300u laptop. Båda har TPM men version 1.

Innebär det att man inte får några uppdateringar på W11 på en icke kompatibel dator? Då kan man ju lika bra ligga kvar på W10.

Du kommer få uppdateringar, men om något går sönder så kan du inte skylla på MS.

Det kan man väl inte göra ändå? :joy::joy:

Hehe, ALLTID!

1 gillning

Precis man garanterar inte kompatibiliteten på äldre hårdvara.

Sen vet jag att man inte får t.ex Copilot builtin i Windows med äldre CPU utan AI-hårdvara men det vill troligen inte alla ha ändå, då hade man ändå köpt en ny dator av andra skäl, räcker med att det funkar sjukt bra i Edge för oss vanlig dödliga som kör veterandator :sweat_smile:

Jag är en av dom som gillar 11 och tycker det är så 10 borde varit.

Lite märkligt att de ändrar sig med TPM:

Adoption. Man vill tjäna mer pengar på reklam och mindre pengar på att supportera W10. Det går trögt.

2 gillningar

Precis som @katho säger, dom vill få över användarna. Dom testar sig fram och ser vad som biter. Fungerar inte det, testar dom något annat!

I Windowsvärlden är det inte lika vanligt att folk vill ändra sig och uppdatera något som fungerar. Jag är själv lite så. Windows 11 har flyttat runt grejer lite väl mycket, och kan göra så vid varje uppdatering. Blir svårt att jobba med det då.

Jag gjorde en testinstallation av Win11 24H2 för bara någon vecka sedan. Fungerar, men mycket pillande och avinstallerande av onödiga appar efteråt. Det mesta är opt-out också så man måste gå igenom allt. Finns dock program för det.

1 gillning

Tänkte på att fick inte utelåsningen önskad effekt kanske? Hade man räknat med att sälja mängder med ny hårdvara bara för att man låser ute äldre grejer?

Finns ju en del som (av märkliga skäl) fortfarande kör Windows 7 och inte vill uppgradera…

1 gillning

MS har väl nästan alltid haft problem med att få över användarna till nytt OS? Vista och 8 var undantag. Windows 10 kom ut 2015 vill jag minnas, så folk är helt enkelt bekväma med det.

Windows 11 tror jag bytt utseende på file explorer 3 gånger på bara något år eller så. Flyttat runt andra grejer på det samtidigt. Sedan problemen med Windows Recall som var långt ifrån klart. Blir lite av en dålig start för ett nytt OS.

Många ville ha Windows 12 istället för 24H2 som nästan är ett nytt OS redan. Jag tror dock inte det hade hjälp, och tror det var bra att MS la det som 11. Windows 11 som det fungerar idag, känns mera som dom testar sig fram utan att veta vad dom gör riktigt.

Vi får se lite om Windows 11 Copilot+ PCs tar fart! Det är dit vi kommer gå skulle jag tro.

copilot finns att ladda ned från windows store

Vissa funktioner fungerar inte för alla även om man kan ladda ner appen.

Windows 10 fasades ut relativt nyligt på mitt jobb. Jag tror Windows 11 tar mer fart då, folk blir tvingade att använda det.

Precis! Copilot+ datorer med NPU och grejer. ARM, Intel och AMD håller på med det för fullt.

Vad jag vet är det inge tvång med det än dock!

Edit:

Microsoft har dock inte haft en bra start på sin ARM satsning då dom drog tillbaka sitt dev kit nyligen. Sedan måste det ut lite billigare AI-datorer för att nå en bredare marknad.

Kör W10 på jobbet & W11 hemma tänker inte direkt på att det är några större skillnader.

Copilot är inget jag använder.

1 gillning

Jag är mera en testkörare av Windows och använder det inte till vardags. Men testar det då och då!

Med 24H2 var det första gången jag såg Copilot appen installerad från början i Windows. Inte heller använt den dock, men gick att avinstallera.

Men den finns där för dom som vill!

Verkar som PC World hade fel: