Metro lägger ner

Att du kommer till den slutsatsen förvånar mig inte ett dugg :grin:

Man får självfallet inte sprida desinformation även på ledarsidan, men den behöver inte vara politiskt neutral vilket nyhetsartiklarna måste vara.

Men SVD och GP ledarsidor går bra att läsa antar jag?

SvD tycker jag ofta skriver obekväma nyheter om både vänstern och högern på ett helt annat sätt än DN. Någon borde forska på ämnet

Det forskas varje år, särskilt runt val.

De som är höger anser att media är vänstervridna och de som är vänster anser att media är högervridna.

Fakta inget av det stämmer: Politiker: Medier är partiska. Forskare: Det stämmer inte - Kulturnytt i P1 | Sveriges Radio

Du har hittat en vänsterprofesor :smiley: Det är ett stort problem med högre studier idag. Det sjuka är att det inte är ett unikt beteende för sverige utan likadant i USA

edit: Speciellt på oseriösa inriktningar om genusforskning osv :wink:

Måste vara så bekvämt att först påstå något utan några som helst källor eller underlag.

Få mothugg och sedan begära in fakta. Får nyss nämnda fakta och då enkelt avfärda det som “vänster”.

Och detta i en tråd där man anklagar andra för att inte behandla fakta korrekt.

Det handlar ju inte om vad som är rätt eller fel, det handlar ju om huruvida någon håller med dig eller inte som gör dem trovärdiga. Objektivitet handlar inte om att ta in flera synvinklar, objektivitet för handlar för dig om att de skall hålla med just dig.

“Därför att det journalistiska innehållet påverkas framförallt av den journalistiska professionalismen, hur man uppfattar sin roll och hur produktionsprocesserna ser ut. Det finns så mycket forskning kring det i Sverige och andra länder som visar att det journalistiska innehållet påverkas inte särskilt mycket av vare sig ägandet eller journalisternas egna politiska åsikter.”

Hur förklarar han då inställning på SVT bla där vänsterpartiet är “deras” parti?

Nu är dessa uppgifter dessvärre gamla, men jag har svårt att tro att de förändrats så värst mycket de senaste åren. Klart som faen att journalisters egna politiska preferenser spelar roll oavsett om de är höger eller vänster. Problemet är att statligt finansierad media lutar så fruktansvärt mycket åt vänster.

Heder åt SVT som faktiskt erkände det i en egen artikel.

Vi har våra åsikter och värderingar och dessa kommer inte förändras denna gången heller. Diskussionen kan fortsätta under Politik-tråden om så önskas men här kommer vi inte längre.