Meta har precis presenterat sitt senaste VR-headset, Quest 3S, under Connect-eventet.
Med ett startpris på 300 dollar, eller någonstans runt 4 000 kronor, blir detta en mer prisvärd version av Quest 3 som kostar 6 990 kronor. Trots att Quest 3S använder samma Snapdragon XR2 Gen2-processor och har 8GB RAM som Quest 3, gör Meta vissa uppoffringar. Den saknar “pannkakslinserna” och har istället samma linser som satt i Quest 2. Upplösningen är 1832 x 1920 per öga och den levereras med 128GB lagring (256GB-modellen kostar ca 4 700 kr).
På plussidan får Quest 3S något bättre batteritid med ungefär 2,5 timmar. En bonus för tidiga köpare är att Batman: Arkham Shadow ingår gratis för alla som beställer innan april. Leverans startar den 15 oktober.
3 kom ju ut relativt nyss, annars finns väl PRO med.
Ryktet säger 2026.
Men jag siktar nog mot en trea? Fast ska som sagt inte skaffa något nytt än.
Hur går det med din psvr2?
Heheh!
Personligen är jag nog för djupt inne i Meta med mina spelköp så får hålla mig till deras produkter. Läste att det finns en adapter nu för att kunna använda psvr2 som pcvr.
Pancake lenses är till skillnad från fresnel lenses som används i Meta Quest 2 som dom låter mycket tunnare vilket innebär att headsetet i fråga är mindre och lättare.
Nu har jag inte själv testat pancake än men med mitt Quest 2 finns det en sweetspot... du måste ha det på rätt sätt för att det ska se någorlunda ut. Jag tror inte det funkar samma med pancake.
Jag tror PSVR2 har pancake så du borde ha koll.
Suttit och spanat på detta sen igår, skulle väldigt gärna vilja ersätta min Quest 2 men vet inte om det är mer värt att vänta på Quest 4.
Men det kliar bra i fingrarna…
Priset är lockande.