Meta har visat upp en mängd nyheter som ska hjälpa företag att lyckas bättre med sina verksamheter. Smarta funktioner och verktyg underlättar annonseringsarbetet.
Meta (företaget bakom bland annat Facebook och Instagram) har presenterat en del nyheter och introducerar nu en AI Sandbox för sina annonsörer. Denna fungerar som en testplattform för nya verktyg och funktioner inklusive generativa AI-drivna annonsverktyg. Bland de första funktionerna finns textvariation, bakgrundsgenerering och förändring av bilder. Med hjälp av AI kan en annonstext göras mer engagerande och förbättra annonsmaterialet vilket kan öka intäkterna. Detta innebär att verktyget Meta Advantage utökas med ännu fler funktioner. Bland nyheterna finner vi:
- Text Variation: Multipla versioner av en text genereras för att lyfta fram viktiga punkter i texten där annonsören kan välja olika budskap mot olika målgrupper.
- Background Generation: Skapar en bakgrund till bilder baserad på text där dessa också kan testas för att se vilka som fungerar bäst.
- Image Outcropping: Här justeras bilder automatiskt för att passa olika kampanjer som Stories eller Reels vilket frigör tid för annonsören.
För närvarande arbetar Meta med en utvald grupp annonsörer för att snabbt samla in feedback som kan användas för att göra dessa produkter ännu bättre. I juli kommer Meta att gradvis börja utöka tillgången till fler annonsörer med planer på att lägga till några av dessa funktioner i produkterna senare i år.
Meta Advantage förbättras för att göra kampanjer smartare och snabbare där AI och maskininlärning används för att optimera kampanjresultat, anpassa annonser och matcha dessa med rätt personer vid rätt tidpunkt. Sedan Meta samlade alla automatiserade produkter i en lösning är det nu tre gånger så många annonsörer som använder Advantage+ kampanjer jämför med för sex månader sedan.
Nu introduceras dessa nya Meta Advantage-funktioner:
- Switching manual campaigns to Advantage+ shopping in one click: Företag kan nu enkelt byta sina pågående kampanjer till Advantage+ och därmed dra nytta av AI snabbt och enkelt.
- Using video creative in catalog ads: Katalogannonser kan nu inte bara använda statiska bilder utan även videoklipp eller demo-videos. AI’n ser till att visa den bästa annonsen till besökarna via Feed, Stories, Watch och Reels.
- Rolling out Performance Comparisons: Automatisk rapport som låter annonsören jämföra manuella kampanjer med Advantage+-kampanjer.
- Improving performance with Advantage+ audience: Denna ger annonsörer ett uppdaterat sätt att nå besökare och driva konverteringar. Här ges rekommendationer som ska göra det möjligt att nå fler utanför de satta önskemålen.
Meta investerar årligen tiotals miljarder i sin infrastruktur och en stor del av detta belopp har använts för att bygga kapacitet för AI i annonser.
Källa: Pressmeddelande