Meross Smart Wi-Fi Plug - prisvärd plugg för dig som behöver nå lite längre i hemmet

Från sajten:
image

Det här med smarta hem börjar ofta med lite trevande för många användare. Frågan är vad man ska ha det smarta hemmet till och vanligtvis blir det till att börja med någon form av styrning och kontroll kring belysningen hemma. Enkelt och du ser direkt resultatet i form av lampan tänds och lampan släcks. Visst går det då att använda ett billigt trepack med fjärrströmbrytare och en medföljande fjärrkontroll men då tappar du lite av det smarta i det hela. Du får ingen samverkan och det är du som får komma ihåg att tända och släcka lampan.

För dig som vill komma igång med det lite smartare så finns det en hel del smarta pluggar på marknaden att hitta. Många kräver en hubb eller gateway då de använder olika typer av protokoll som t ex Zigbee eller Z-Wave. Vi har fått ett exemplar från Meross som använder sig av wifi vilket således inte kräver någon hubb utan bara ett fungerande wifi-nätverk i ditt hem. Häng med och se vad Meross Smart Wifi Plug kan göra för dig i ditt hem.

Meross Smart WiFi Plug

Kartongen är förhållandevis liten och stilren liksom för deras övriga produkter. Versionsvariant på framsidan och den tekniska specifikationen på baksidan tillsammans med nödvändiga märkningar nertill. I förpackningen hittar vi själva pluggen samt lite dokumentation som hjälper dig att komma igång, speciellt om du är ny med HomeKit. Denna recension har huvudsakligen fokuserat kring användningen av produkten i ett HomeKit-hem även om produkten är kompatibel med andra system också.

Meross Smart WiFi Plug Meross Smart WiFi PlugMeross Smart WiFi Plug

Meross Smart WiFi Plug har en relativt bekant formgivning när det gäller smarta pluggar. Upptill finns en fysisk knapp som gör att du kan styra manuellt om du önskar och på sidan finns en dekal med HomeKit-koden samt typbetäckning undertill. Inga konstigheter så långt och att lägga till produkten i HomeKit går utan större problem. Skanna koden och välj vilket hem du vill lägga till den i, bekräfta och vänta medan anslutningen sker. Därefter väljer du vilken plats (rum) pluggen ska få t ex “Kök” och sedan namnger du pluggen så du vet vad den ska styra, t ex “Kaffekokare”. I HomeKit kan du också välja att bestämma vad den ska styra; Eluttag/Fläkt/Lampa vilket ändrar ikonen i appen.

Meross Smart WiFi Plug

Funktion och användbarhet

Meross Smart WiFi Plug gör vad den ska och detta pålitligt. Den har inte visat några tecken på att bli onåbar eller att inte svara i appen under den tid jag testat denna. Jag har primärt använt den för att tända och släcka en “osmart” lampa här hemma genom att inkludera den i en automatisering som tänder och släcker vid solnedgång och soluppgång. Den fysiska knappen upptill lyser med ett behagligt grönt sken så beroende på var du placerar den kan detta kanske upplevas som störande. I mitt fall har jag placerat den inne i ett mediaskåp så jag störs inte av detta men det kan vara värt att påtala. Om du dessutom laddar ner och använder dig av Meross egna app kan du dock stänga av LED-belysningen upptill.

Meross Smart WiFi Plug Meross Smart WiFi Plug

Denna plugg är prisvärd och gör vad den ska och förväntas göra i ett smart hem men den har tyvärr storleken emot sig. Smarta pluggar finns i ett flertal olika formfaktorer och storlekar beroende på hur de ansluter. Zigbee och Z-Wave-pluggar kan göras lite mindre medan wifi-modellerna blir större. Vi är nog många som minns varianterna från Koogeek som var gigantiska men deras fördel var att de anslöts till wifi och var täckningen här bra så kunde de också styra och kontrollera på längre avstånd.

Stoppar du in den i ett vanligt uttag hemma så täcks en del av det undre uttaget samt att den sticker ut en hel del från väggen. Detta innebär att du nog mest troligt vill gömma den bakom en möbel, inne i eller under ett skåp så att den inte syns. Är detta inget problem för dig så kan jag rekommendera den. Ska den dock sitta synligt så får du tänka till lite här. Jag har en del smarta pluggar från Eve Home hemma, modellen Eve Energy vilken inte är den minsta på marknaden heller men de framstår som betydligt mindre i jämförelse.

Meross Smart WiFi Plug Meross Smart WiFi Plug Meross Smart WiFi Plug

Tekniska specifikationer Meross Smart WiFi Plug:

  • Ström: 100–240V ~50/60 Hz
  • Max last: 16 A
  • Mått: 67 x 67 x 59,2 mm
  • Wifi: IEEE 802.11 b/g/n, 2,4 GHz
  • iOS & Android

Sammanfattning

Är du ute efter en smart plug och inte vill ha fler hubbar eller gateways i hemmet så är detta ett bra val. Meross Smart WiFi Plug är prisvärd och fungerar dessutom bra även för dig som hellre använder Google Home, Amazon Alexa eller SmartThings. Tillhör du de som använder IFTTT så kan du använda Meross Smart Wi-Fi Plug här också för mer funktionalitet. Du får med andra ord mycket för pengarna och en stabil produkt vilket är en trevlig bonus för dig som användare. Nackdelen som jag ser det är produktens storlek vilket man bör vara medveten om. Pluggen kan köpas direkt från Amazon här och priset är drygt 180 kronor.

Plus

  • Prisvärd
  • Bra kompatibilitet
  • Funktionell

Minus

  • Stor
  • Inte så vacker

Betyg 3,5 / 5

Teknikveckan rekommenderar

 

Det finns två storlekar på Eve Energy. Den större är den nyare.

Köpte ett 3-pack nyligen! Riktigt prisvärt! Runt 350-400 via Amazon.
Behovet är mest nu över julen då frugan envisas med att dissa alla Hue-lampor mot julbelysning :sweat_smile: att släcka/tända ”för hand” kommer inte på fråga​:joy:

2 gillningar