Mer information om elbilen Xiaomi Stride på gång

Från sajten:
image

Att Xiaomi har en elbil på gång är ingen nyhet och det läckte lite bilder av denna för ett tag sedan. Ett event kring elbilen är utannonserat den 28 december.

Kinesiska företaget Xiaomi som har fler bollar i luften än många andra företag ska hålla ett event nu på torsdag den 28 december. Olika teasers har dykt upp i sociala medier under dagen där Xiaomi Stride ser ut att vara namnet på den nya elbilen.

Bilder på den kommande elbilen dök upp för ett tag sedan och nu verkar vi få mer information om denna elbil, som är företagets första, vid det kommande eventet.

Gillar ni vad som komma skall, sett till designen?

Källa: Xiaomi

Jag gillar inte alls Kinesernas framfart. Inte för att de konkurrerar ut Europeiska bilfabriker utan för kopplingen till militärdiktaturen i Kina. Med det sagt kan man ju känna ett stort intresse för vad Xiaomis inträde på elbilsmarknaden kan betyda.

Vilka kopplingar har Xiaomi till militärdiktaturen i Kina?

Som alla kinesiska företag. Inte mins de Kinabaserade. Tittar man på den senaste förändring av Kinas säkerhetspolitiska lag så är det ganska uppenbart att alla Kinesiska företag ska vara redo att hjälpa säkerhetstjänsten. Men även utan den pikanta detaljen så är alla kinesiska företag en del i diktaturen/komunistpartiets bygget av det Kina vi ser nu.

När det gäller Xiaomi och produkter sålda i EU så är dessa uppkopplade till datacenters i EU för att följa GDPR och inget delas med den kinesiska staten. Du kanske har annan information?

Inte som Apple som gett kinesiska militärdiktaturen hela sitt datacenter och nycklarna till iCloud till det, några tusental icke-kinesiska användare råkade följa med också.

Det finns ingen som helst orsak att lita på Kinesiska företag och på Kinesiska staten. Vad de säger och vad de gör har inget som helst med varandra att göra. De kan mycket väl avstå från att skicka information till Kinesiska säkerhetstjänsten idag, men gladeligen göra det imorgon. De kan med samma glädje se till att säkerhetstjänsten finns på plats i Europa och förser sig med det de vill.

Vad gäller Apple är det en sorglig historia vilket väl gäller för alla företag som etablerar sig där. Skulle man vara extremist skulle man väl inte handla något som tillverkats i Kina eller av Kinesiska företag men då jag är väldigt pragmatisk får man göra en avvägning mellan sin egen bekvämlighet och sina principer. Däremot kan jag utan att skämmas peka ut diktaturer och på världens minsta nivå försöka påverka.

1 gillning

Då torde det ju vara samma problem med både Volvo och Polestar som ägs av kineser och tillverkas i Kina. Tänker att det borde vara samma problem för alla biltillverkare som på något sätt ägs eller produceras där?

I min hemsnickrade(men inte helt utan kunskap) trappa är kinesiskt ägda företag med produktion i Kina värst, sedan kinesiskt ägda producerade i andra länder och bästa på shitlist är övriga företag med produktion i Kina.

Så Volvo och Polestar står inte högt på listan. Men som jag skrev, sedan blir det ju omöjligt att följa detta om man inte ska bli extremist.

1 gillning