Medierna i P1 granskar teknikjournalistiken

Från sajten: Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen
image

Medierna i P1 tar upp det faktum att vi inom teknikjournalistiken har en ständig inre konflikt mellan att hålla den pressetiska fanan högt och att betala räkningarna.

Det är Joel Oscarsson, vår kära vän och kollega i branschen på Surfa och Nordic Hardware som problematiserar hur vissa av våra konkurrenter har tagit otydligheten mot marknaden i de här frågorna till en ny nivå. Sweclockers som det framförallt handlar om vill dock inte ställa upp på en intervju.

När det kommer till hur vi jobbar här på Teknikveckan har vi alltid varit tydliga och aldrig försökt gömma några metoder. Detta trots, allt kanske framförallt, på grund av att vi själva är en del av problemet.

Följande tydliga regler gäller hos oss.

  • Annonser annonsmärks alltid och detta tydligt – särskilt när det kommer till Native-annonser. Här är vi bäst i branschen då många, inklusive IDG som var med i intervjun, ej är tillräckligt tydliga med affiliatelänkar som enligt gängse regler skall märkas ut tydligt längst upp genom at tex skriva “Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Webhallen” om vi någonstans i texten skriver Webbhallen och länkar genom en speciell länk som ger oss några procent provision vid eventuellt köp.
  • I vår mening finns det inget som heter betalda recensioner. En artikel kan inte per definition vara en recension om den är betald. För då är det en annons. Genomgångar och guider utan rekommendationer på köp eller inte köp går däremot bra. Så länge de är annonsmärkta.

Saker som inte är optimala men som inte kommer förändras

  • När vi åker på resor för att vara med på pressevent, tester och mässor betalas detta av de som bjuder in. I det inkluderar resan, boende, mat och även stundtals kopiösa mängder alkohol.
  • Det är däremot inte ett pressetiskt problem i sig utan det handlar snarare om mellanmänskliga relationer. På denna typen av resor umgås man både med andra journalister och PR-representanter och blir goda vänner med flera. Även om det vid en recension eller granskande inte påverkar direkt så kan det naturligtvis påverka indirekt, helt enkelt var tankarna tar en vid olika prioriteringar och så vidare.

Saker som är direkt problematiskt ur ett pressetiskt perspektiv och som måste lösas i framtiden allt eftersom vi växer

  • Undertecknad, Peter Esse, som äger och driver Teknikveckan är en allt större producent av content marketing-material. Det vill säga reklammaterial till Native-artiklar. Dock producerar vi inga texter utan det handlar om foton och video baserat på andras texter. Det finns exempel där jag producerat reklam för en produkt som jag samtidigt har givit rekordlågt betyg som recensent. Det går alltså att hålla i sär för egen del.
  • Ännu mer problematiskt ur ett pressetiskt perspektiv är att jag även jobbar med PR inom branschen och skickar varje vecka både pressmeddelande och recensionsexemplar till resten av branschen och även till andra skribenter här på Teknikveckan och vår systersajt [99Mac](https://www.99mac.se/). Jag varken kan eller har någon åsikt i frågan vad som skrivs om detta eller resultatet av test men samtidigt är jag väl medveten om att det inte är så enkelt och att mina medarbetare naturligtvis vill vara till lags och har svårare att separera alla mina verksamheter än mig själv.
  • Recensionsprodukter skickas oftast tillbaka men när det kommer till fasta installationer och mindre grejer så som hörlurar, högtalare och liknande så vill inte tillverkarna ha tillbaka dem. Målet här är att någon gång i framtiden kunna verka utanför våra hem och därmed kunna separera recensionsprodukter från våra egna – i dagsläget kan både privata inköp och recensionsprodukter skapa system som vi testar, tex när det kommer till multiroom-högtalare.

Teknikveckans litenhet är alltså både ett problem men också lite av en lösning. Vi behöver alltså jobba vid sidan om för att kunna betala räkningar vilket i sin tur skapar pressetiska besvär för oss själva. Men det betyder också att vi inte är beroende att tacka ja till moraliskt tvivelaktiga kampanjer – vare sig sett till innehåll eller hur de genomförs. Därför kan vi i slutändan hålla huvudet betydligt högre än flera av våra konkurrenter.

Svenska PR-representanter är för övrigt mycket professionella, vi har aldrig hört någon ifrågasätta våra recensioner eller övriga texter förutom i de fall det smugit in sig något direkt faktafel. Ofta inte ens då utan vi blir förvånade att ingen hört av sig när vi upptäcker det själva. Däremot är det inte samma kultur utomlands och de gånger någon haft åsikt om själva innehållet handlar det alltid om kontakter utomlands. Mer än en gång har vi känt att Sverige är den sista bastionen för pressetik och att de av våra konkurrenter som är sämst nog tagit lite väl mycket intryck från sajter utanför landets gränser.

Vi får ofta kritik att vi skriver mycket om vissa tillverkare tex Samsung TV, Philips TV, Sonos och så vidare. Men det handlar om att det här är företag som gör sitt jobb. De skickar pressmeddelande när det händer något nytt, de skickar recensionsexemplar när vi ber om det och om vi inte skriver om just ditt favoritmärke så beror det oftast på att de inte finner det värt att svara på våra förfrågningar – antagligen för att vi är för små för att prioritera eller ens orka bry sig om.

Teknikveckan är alltså fortfarande ett fritidsprojekt där innehåll grovt kan variera i kvalitet. Vår värderade riktning är emellertid att inom ett par år kunna ta teknikjournalismen till en helt ny nivå – av högre kunskap, bättre rekommendationer och med det även pressetiken.

Teknikveckans annonsprodukter är enbart

  • Annonsmärkta videos. Se exempel.
  • Annonsmärkta texter. Se exempel.
  • Affiliatelänkar både i nyheter, i forumet och på Facebook. Se exempel.
  • Traditionella banners.
  • Poddreklam via Acast.
13 gillningar

Ärlighet och transparens är ju det som gäller i långa loppet. Börjar man att skarva eller bli köpt så slår det igenom relativt snart och då tappar man ju snart läsarnas förtroende. Att bara göra bra och positiva recensioner hjälper ju ingen av de man försöker nå ut till. Här känns det alltid som om det är raka rör som gäller och att det kommer från hjärtat. Med detta sagt betyder det ju inte att jag håller med alla gånger. :joy::joy:

Keep up the good work mina vänner, det är det som gör att vi återvänder troget varje dag.

9 gillningar

Bra skrivet @Esse! Håller med föregående otroligt bra forum och kanal. Det är alltid intressant och lyssna, titta och läsa det ni förmedlar. Keep up thr good work :blush:

2 gillningar

Sedan samarbetet med Huawei tog slut är ni mycket trovärdiga. :wink:

Men har det verkligen tagit slut? Eller är det bara skämten :wink:

3 gillningar

Bra artikel, jag har alltid känt att det går att lita på dig och dina medarbetare Esse.

1 gillning

Jag väntade på den kommentaren :sweat_smile:

1 gillning

Tydlighet är guld värt! Tack @Esse :slight_smile:

1 gillning

Lyssnade på Medierna nu. Tycker det är väldigt intressant att frågan belyses. Det är inte helt enkelt att ha en glasklar linje här tycker jag. Måste allt följa pressetiska principer? Om det inte följer pressetiska principer, vart slutar det då?

Ska man skriva igenom detta blir det ju en uppsats. Det enkla svaret är att öppenhet och tydlighet är grunden. Därefter tror jag man måste vara observant på vilken roll man spelar. Det som funkar i en ganska liten bubbla kommer upplevas helt fel i en stor bubbla. Amazon får tänka på flera saker nu än när de var i ett garage. Och saker som då var okej bedöms annorlunda idag.

2 gillningar

Risken att öppna Pandoras box så undrar jag om ni har lyssnat på Techbubbel avsnitt 70 där man tar upp betalda samarbeten med tillverkare. Mig personligen tycker jag att både @Esse teknikveckan och Nordichardware har bra balans.

Sweclockers med sin S21 snabbtitt har gått för långt.

Är det riktigt fan av Joel/Anton/Thor och Esse. Nu har behållit er trovärdighet. Känner inte alls att att @Esse är köpt av Philips gällande den senaste videon. Snarare, kunde inte Philips har langat på lite mer. Kanske några strips på taket!