Matter support på iOS dyker upp i Google Home-appen

Från sajten:
image

Google har tidigare utlovat support för att lägga till produkter som har stöd för Matter i Google Home-appen för iOS. Nu ska det vara möjligt men tålamod krävs antagligen…

Det var vid utvecklarkonferensen Google I/O 2023 som det meddelades att stöd var på gång för att lägga till Matter-kompatibla enheter direkt i iOS-appen för Google Home. Nu har uppdateringen kommit men de försök jag gjort än så längre resulterar i fel hela tiden… Funktionen har funnits i Android-versionen av Google Home ett tag och nu finns denna möjlighet alltså även för iOS-versionen.

Så här ser det ut i iOS-versionen av Google Home och här har jag försökt att lägga till en Matter-kompatibel ljuskälla från Nanoleaf som jag testar. Att lägga till denna i Apple Home var inga som helst problem men här skiter det sig gång på gång…

Allt är förberett för att kunna ansluta, det finns Matter-kompatibla enheter från såväl Nest som andra tillverkare men likväl så stöter jag på patrull när jag försöker. Kanske är det något mer som behöver uppdateras på Googles sida eller så har jag bara otur…

Har du lyckats med konststycket att lägga till en Matter-kompatibel produkt i Google Home-appen för iOS?

Källa: 9To5Google

Samma. Testade med en Eve Energy

Har ni genererat en ny kod när ni lägger till den då ni, som som jag tolkar det, redan har den tillagd i Apple Home?

Gällande Eve så fick jag en ny kod när enheterna uppdaterades med stöd för Matter som jag har sparat ned. Är den jag använder. Var samma med Nanoleaf vill jag minnas.

Så här ser det ut innan det går åt pipan, så enheten hittas i alla fall.

Jag skickade en ticket till Eve om vad de tycker om saken.

Snabbt svar från Eve.

If the device is Matter-enabled, and you added it to HomeKit first, you need to open Home > Room with your device > press and hold the tile of your Eve device > Settings > scroll down and tap on Turn on Pairing mode. Then add the device with your Android phone to your Google Nesthub by inserting the pairing code.

Fungerade fint!

1 gillning

Exakt det jag menade, det går inte att använda den ursprungliga koden för den är ”förbrukad” :blush: