Mäta inkommande bredband?

Jag undrar om det finns något enkelt sätt att mäta inkommande bredbandshastighet? Idag har jag Unfi och i Dashboard uppe till vänster finns ju något som kallas Speed Test
Skärmavbild 2021-01-13 kl. 12.29.41

Jag har frågat här i andra trådar om den mäter inkommande till Routern och fått jakande svar. Jag får dock samma fart där som vid mina AP. Ofta lägre till och med. Det är bakgrunden till att jag frågat vad den mäter.

Idag kom Bahnhof med besked att den Coronabonus som de haft upphör inom kort och för att välja rätt speed framöver skulle jag vilja veta vad jag i verkligheten har för fart på mitt bredband. Kan man göra det på ett enkelt sätt?

Koppla en dator med tråd in i routern är det enklaste sättet.
Edit: Vill man ta bort routern som ev. felkälla så kopplar man dator rätt in i fiberkonvertern.

1 gillning

Den kallas ju ”Internet hastighetstest” och det är just det den mäter. Min ligger på runt 250/250 Mbit om inget belastar uppkopplingen.

Värt att tillägga är att maximala genomströmningshastigheten med USG är 85 Mbit och med USG-Pro 250 Mbit om man aktiverar intrångsdetektion (IDS) eller intrångsskydd (IPS).

Men då mäter den väl inte inkommande bredbandshastighet? Känns mer som det isåfall skulle mäta hur mycket som finns kvar att använda.

Min fundering är att jag får lägre siffra när jag mäter där, typ 200-225 ofta:
IMG_1330

Om jag mäter just före eller efter den testen får jag högre värde ur AP om jag testar med datorn:

Å andra sidan om jag får ut 250-300 vid AP så har jag ju 200-250 kvar att utnyttja upp till mina 500, men det känns bakvänt att mäta så.

Precis! Om jag mäter när någon kollar på Netflix samtidigt får jag kanske 230–240 Mbit i stället för 250 Mbit.

Men jag skulle vilja mäta hur mycket min leverantör verkligen skickar in genom väggen. Hur gör man det, går det på ett enkelt sätt?

Dator direkt in i mediaomvandlaren, som nämnts tidigare.

Aha, såklart. Det ska jag testa. @Zop Hade missat antes svar…:+1:

1 gillning

Eller så nöjer man sig om det funkar bra. :joy::joy::joy:

Det där är såå 1900-tal…:sweat_smile:

1 gillning

Det är precis som med åldern, bara en siffra. 50 hit eller dit märks ingen skillnad. :joy::joy:

1 gillning

Kan tillägga att jag alltid fått full fart in. Nu har jag gått ner från 1 Gbit till 250 Mbit men när jag hade den högre hastigheten fick jag den vid mätningar.

1 gillning

Har själv 50 som ibland är 100 men jag märker ingen skillnad mer än på bredbanskollen. Har just fått fiber som påstås ge 400, har inte ens orkat testa då allt fungerar så bra på 50🤷🏻‍♂️

1 gillning

Har man en stabil 50 lina och bara surfar på ett par datorer och streamar lite TV så funkar det klockrent och ingen skillnad märks mellan 50 & 500 vill jag påstå.