Mat som vi får äta ensamma

Jag vet inte hur det är med er men jag har ett par rätter som jag har experimenterat ihop som resten av familjen ratar men jag älskar. Hade varit kul med en tråd där vi lägger just sådana recept och bilder på prestigelös mat. Desto konstigare och märkligare, desto bättre och det kan vara allt från halvfabrikat till att modifiera en fryspizza eller nått du gör från grunden.

Jag börjar med min favorit som resten av familjen rynkar näsan åt men jag kan sleva i mig och verkligen njuta.

Hemligheten är att jag kan göra den närsom då jag alltid har sakerna i frysen och kylen och den innehåller:

Ett paket tärnad bacon
Färskkorv Chipotle (Icas egna)
Spagetti
Persilja
Fin tomatpuré
Vatten
Svartpeppar
Sambal Oelek Garlic

Först pressar jag ur själva korvblandningen ur korvarna, i med dem i en stekpanna samt paketet med bacon. Hacka korvfärsen så det blir små bitar och när allt är stekt så pressar jag i rikligt med tomatpuré och en skvätt vatten. Sedan häller jag i en smått överfull tesked med Sambal och låter allt mysa ihop. Samtidigt kokar jag pastan och när den nästan är klar häller jag av den och slänger ned den i stekpannan och låter den bli klar där. Sen i med lite persilja och svartpeppar och upp på en tallrik och njut!


12 gillningar

Det där skulle jag inte tacka nej till.

1 gillning

Varje måndag är jag ledig , då lyxar jag till de till lunchen , ingen annan i familjen äter de , menyn består av

Billys panpizza original 2 st
Zeta Halloumi ost hårt stekt ett paket

Ja :joy:, ”typ” varje måndag :cowboy_hat_face:

6 gillningar

:+1::+1::+1::+1::+1::+1::+1: På den när en kock klipper en Billy’s panpizza.

2 gillningar

Eller hur !! Ja gör både stora bröllop , begravningar , cateringar , idrotts ev , extra på några Michelin ställen , ibland står ja i skolans kök om de fattas folk , plus mitt fasta jobb som är att laga husmanskost på ett psy bonde - så när man e ledig , lägger jag inte mycket tid varken på mat eller mat :joy::zipper_mouth_face:

5 gillningar

Underbart! Är exakt sådant jag vill få ut av tråden! Ta en bild imorgon! :heart_eyes:

1 gillning

Kan du ge dig på - precis va ja tänkte :joy::ok_hand:t2:

Jag har en rätt som bara jag äter i familjen och som jag lagar några ggr per år. Jag har det i några varianter men grunden är mycket enkel.

Högkvalitativ pasta.
Sedan tar jag och bryner en lök och lite vitlök försiktigt, de får inte bli gula/bruna.
Därefter steker jag köttfärs hårt. Den ska bli smulig, inte stora bitar. Sedan blandar jag i löken, salt och svartpeppar samt lite vitpeppar och allt är klart…:smiley:.
Varianten är att man har i lite bacon. Man kan också köra lyxvarianten, men då får det vara något extra som hänt…:grin:. Lyxvaianten är en rå äggula på toppen av köttfärsberget…:+1:

5 gillningar

Jag förstår dig helt, jag orkar inte meka med min bil heller när jag är ledig. :joy::joy::joy:

3 gillningar

För min del hade en tråd “Vad ger du bort på din tallrik till din bordsgranne eller papperskorgen” funkat bättre. :joy::joy::joy:

1 gillning

Hur kan en vuxen människa tacka nej till det där ?

Menar du en grönsakstråd :wink:

1 gillning

:man_shrugging: Min fru vägrar ens smaka haha, men inte mig emot - more for meeee!

1 gillning

Billys pizza!

En billys
Sallad
Hamburgerdressing
Lök
En stekt hamburgare
Och en billys till upp och ner…

4 gillningar

Bara lämna in på mekonomen :relaxed::+1:t2:

1 gillning

Så gott !

1 gillning

Haha satan vad du måste lägga upp en bild på den skapelsen!

1 gillning

Oj, den här listan kan göras lång! Men för att nämna några saker: pyttipanna, panpizza, stekt korv, kokt korv, pommes med sås ala @RolexJocke osv…

1 gillning

Brukar passa på att äta något riktigt kryddstarkt eller något med oliver. Postar ett recept vid nästa tillfälle.