Mastercard påskyndar arbetet med hållbara kort

Från sajten:
image

Mastercard påskyndar sitt engagemang kring hållbara kort. Nu ska användningen av PVC-plast tas bort på nytillverkade betalkort som ska vara ”Eco-certifierade” 2028.

Mastercard påskyndar sitt engagemang kring hållbara kort genom att ta bort användning av PVC-plast på nytillverkade kort i sitt nätverk senast till år 2028. Det är en del av Mastercards åtaganden för en mer hållbar bransch och vardag för konsumenter.

Från och med den 1 januari 2028 ska alla nya betalkort i Mastercards nätverk att tillverkas av mer hållbara material, såsom återvunnen plast eller plast med biokällor som exempelvis rPVC, rPET eller PLA. Detta genom ett certifieringsprogram som är det första av sitt slag från ett betalningsnätverk. Företaget kommer att stödja sina utgivande partners i detta arbete med miljöcertifieringen ”Card Eco Certification”.

Än så länge har 330 kortutgivare i 80 länder anslutit sig till programmet som lanserades 2018.

Källa: Pressmeddelande

5 + 5 år får att få till detta?

Mest besviken om vi fortfarande ska ha plastkort 2028.

Snabbare ta fram kortet än att starta betalningen på telefonen/klockan.
Och kortet funkar varje gång som bonus.

Jag har inte en enda gång haft strul med att mobilen inte kan läsas av vid betalning. Eller Apple Watch för den delen. Sen att säkerheten är betydligt högre med gör det till en no brainer.

Jag har ett kortet i ett fodral på telefonen så behöver inte ta ur det.
Använder klockan med mer på sommaren när man inte behöver kavla uppjackor och tröjor för att få fram den.

Använder alltid klocka/telefon om jag inte har någon bakom mig eller är självbetjäning, men är det kö så kör jag med kortet för det går snabbare.

1 gillning

Men om du redan har kortet i telefonens skal så måste det ju gå snabbare att betala direkt via mobilen, är ju bara två dutt på on/off-knappen så är betalningen igång?

Två dutt på on/off-knappen startar kameran. :stuck_out_tongue:
Kanske räcker med ett tryck och bara starta skärmen om det är under 400:-
Men med kortet behöver jag varken dutta eller trycka.

Jag har inga problem handla något på vägen hem från jobbet utan att ha med kortet, men skulle aldrig lämna stan utan det.

Hålla in en knapp 1/10s och hålla Watch mot läsaren, kan det gå fortare?

Pecis, trodde allt detta skulle ligga i mobilen/klockan.

Varför skulle man kavla upp jacka/tröja för att betala med klockan?

Det är CONTACTLESS av en anledning, dvs ingen fysisk kontakt är nödvändig :blush:

Däremot behöver du slå pin. Antingen varje gång om du använder chip eller ibland om du använder blipp. Med ApplePay behöver du aldrig göra det.

Det finns ingenting som skulle kunna visa på att det går snabbare att hals fram ett fysiskt kort från fickan än att betala med Apple Watch, helt omöjligt.

Med det sagt, man får betala precis hur man vill :blush: