Månne virus – och är då en ominstallation eller ett mjukvaruköp bästa medicin?

Idag har jag uppdaterat iMacens Ventura till senaste versionen, 13.6.
(Jag har f ö samtidigt gjort detsamma på MacBooken och/men där har inte nedan problem uppstått.)

iMacen är nu allmänt mycket mycket seg och har ett par tre ggr hängt sig – och jag har startat om. (Då även inkl att jag dragit ur sladden ur datorn en stund.) Det blir fördröjningar i muspekaren. Kan ta flera sekunder från tangentbordstryckning till dess att texten skrivs, i det här fallet i cell i Numbers. Dyker då och då i ngn sekund också upp typ "Kalkylbladet uppdateras", där det då inte går att göra något.

Mycket mer än så har jag inte hunnit göra, använda datorn till efter att jag för ett par timmar sedan gjorde Venturauppdateringen – och det är inte lönt heller, mot nämnda problem/nulägesbeskrivning. (Testade också Spotify, funkade – men sedan hängde "övrigt" upp sig och då stod datorn och spelade musik utan att jag kunde styra = avstängning med powerknappen.)

Jag vet inte men tolkar det som att datorn blivit utsatt för virus. :face_with_raised_eyebrow: :anguished:
Jag har ingen aning om hur vanligt det är att man får något sådant angrepp vid just OS-uppdatering men på ett sätt så spelar det ingen roll för mig utan det viktiga nu är såklart att komma tillrätta med detta.
Känns som ett hopplöst ämne att googla kring – vad kan man lita på i sammanhanget, när det kommer till åtgärder/mjukvara. Jo forum Teknikbubblan, tänker jag då. Såklart.
CleanMyMac X läser jag om på en sida som verkar seriös – dock ingen träff på det när jag sökte här i forumet.

Eller total ominstallation OS?
Där datan då räddas av det som finns i iCloud.
Fast... det är inte så då att det kan finnas virussmitta där, som gör att man får tillbaka problemet även efter en ominstallation? Eller för den delen från TimeMachine (vilket jag har och därmed kopior från tiden innan dagens uppdatering).

(Tycker även att iPaden på sistone börjat bete sig lite märkligt ibland, men inte alls på detta sätt – så den fundering jag har där kan jag vänta med och ta i separat tråd tänker jag.)

Hilfe bitte, som tysken hade sagt. :grimacing:

Tvivlar på att det är ett virus. Man har hört om en del som har uppdaterat äldre iPhones och de har blivit sega. Lösningen har varit att de har jailbreakat och gått tillbaka till en tidigare version.
Kan även vara att hårddisken börjar krångla. Men kanske att testa en ominstallation?

1 gillning

Förvisso en 2017 men i7 4,2 GHz, 32 GB RAM, 8 GB grafik och 2 TB Fusion.

Hur går jag tillväga för en ominstallation? Så att jag på bästa sätt får "med mig" de olika programmen som jag har installerade?

Filer/dokument löser ju sig med iCloud.

Finns en del guider här:

1 gillning

Finns inga virus för Mac OS, TVOS eller iOS.

Eftersom problemet uppstått vid uppdatering av systemet har säkert något gott snett där. Lösningen är ominstallation.
Bäst i detta fall är ju att ta en backupp (iCloud eller egen HD) och sedan en helt ren installation.

1 gillning

Nu har jag gjort en ominstallation.
Det avhjälpte inte problemet, tyvärr.

Mycket badboll fortfarande och t ex så tystnar uppspelning Spotify någon sekund här och där.

Har även slängt ett öga via Aktivitetshanteraren men ser inget som sticker ut.

Kör just nu Skivkontroll.

:face_with_monocle:
:worried:

Byt till en ren SSD istället för Fusion.

1 gillning

Det är nog Fusion som strular. Skippa det och kör bara SSD.

Du väljer att installera OS på SSD-delen av din fusion va?

Intressant (kommentar)… :+1: Det är inget jag har beaktat, nej. :hushed:

Det är nog första gången jag gör en ominstallation på denna dator, eller en dator med Fusiondisk överhuvudtaget. Å det är den ”vanliga delen, HD” som jag jobbar med/mot i vardagen. ”I Finder” etc.

Har inte datorn framför mig nu men i Skivverktyg så har jag noterat totalt inte 2 utan 3 diskar, vad jag förstår. SSD är någon av ”de andra” två då förstår jag – men känns (väl) märkligt att det är 2, tot 3. Eller? Å vilken ska jag i så fall försäkra mig om att välja, vid (ny) ominstallation? :thinking:

En fusiondisk ser ut som en enda fysisk disk i både Finder och Skivverktyg. Det du ser i Skivvertyg är olika containers och volymer, t.ex din systemvolym och datavolym.

Jag tror i ditt läge det mest praktiska är installera macOS och köra allt från en tillräckligt stor extern SSD via Thunderboltporten (USB-C). Även om en intern SSD är lite snabbare kommer en extern upplevas tillräckligt snabb för vardagsgöromål, och troligen rappare än din interna fusiondisk även när den funkade.

I nästa skede kan du fundera över att installera en ny intern SSD (krångligt/dyrt på iMac) eller börja felsöka den interna fusiondisken. För att se och splitta delarna i en fusiondisk behöver man ge textkommandon i Terminal. Och allt innehåll raderas.

Troligen är det HDD-delen som gett upp men kan ju också vara SSD som fallerar. Eftersom du har 2 TB-alternativet är SSDn på 128 GB, hade det varit 1 TB är SSD-delen bara på 32 GB, inget att ha ändå. Men 128 GB räcker för att installera systemet på, men då behöver du fortfarande en extern disk för resten. Därför mitt råd att kör allt på en extern SSD, tror det blir enklast för dig.

1 gillning

Tack för era inlägg.

Att skaffa en renodlad SSD, ja det förstår jag att det skulle vara optimalt. Men det är jag inte supersugen på. Om befintlig, intern, hårddisk skall kasseras så är det alltså 2 TB som skall ersättas. Å helst är det med 1 disk inte flera. Har inte kollat nu men gissar att en extern 2TB-SSD drar iväg mot två tusenlappar. :moneybag: Blir det enda gångbara/vettiga lösningen så får det såklart bli det, men är inte där än.

Enigheten här verkar vara stor att det inte rör sig om ett virus och lite pest eller kolera men det är kanske bättre med en defekt hd än ett virusangrepp.

Så, då innebär det att något har hänt min fusiondisk just vid OS-uppdateringen (för den funkade alltså fint dessförinnan). Vet inte hur vanligt det är men kanske viss logik, att disken då utsätts för en högre påfrestning.

Så, om jag förstår dig rätt IngoX, så är det där med att ”installera OS på SSD-delen på en fusion-disk” inte något som man aktivt väljer? Utan OS-installationen sker där per automatik, d v s maskinen väljer bästa lösning? :thinking:

Hej Marcus! :slightly_smiling_face:

Intressant, yes.
Men kan du förklara lite mer hur du menar – hur jag då skall gå tillväga (eller säkra att jag gör)? :thinking:

Fortsatt skumt, skulle jag säga. :anguished: :upside_down_face:

Sedan senaste inlägget här så fungerade datorn till synes helt som den ska.
Inga badbollar eller andra konstigheter.
Varför? Ingen aning.

Noterade då häromkvällen att ny OS-uppdatering fanns. (En spontan tanke då… ”Kanske finns där något i den som rättar till bugg som påverkat min burk, tjohoo!”)
Tankade hem och installerade.
… Varpå problemen var tillbaka. Badbollar och en i praktiken obrukbar dator. :face_with_spiral_eyes:

Hur förklarar man detta?
Kan en hårddisk bete sig såhär – att den funkar fullt ut innan en OS-uppdatering, sen badbollar, sen (utan egen åtgärd) funkar som den ska igen, å sen efter ny OS-uppdatering badbollar igen? :face_with_monocle:

Ni är fortsatt övertygade om att det inte rör sig om ett virus? :thinking:

Häromkvällen var dessutom ena AppleTVn oväntat seg (stannade upp helt, på skrivbordet), ingen aning om det har något samband med iMac-bekymren.

Jag har kikat i Aktivitetshanteraren som sagt och utifrån mina kunskaper är det inget som sticker ut där.
Finns det något annat lättillgängligt sätt att med ett verktyg göra en ”sofistikerad test av hårddisk”?

I Skivverktyg ser det f ö ut enligt nedan hos mig.

Har samlat lite ny energi och tryckt in vidare iMac-pyssel i dagens kalender. Har frigjort en extern SSD som i detta nu är destinationsdisk för installation OS. (Den är dessvärre inte stor nog för att täcka all data som jag har på min Fusion så jag har fått välja bort en del i den nu pågående överflyttningsövningen. Men jag gör detta nu primärt för att testa teorin om en annan disk än min Fusion löser biffen. )

Valde att data hämtas från min externa TM-disk.
Work in progress ett antal timmar framåt nu.

Under tiden och apropå ”att man inte kan se splitten mellan HDD och SSD i en Fusion”… I ett av de tidigare försöken tidigare i veckan så visade sig denna ”splitt”. Det var i ominstallationsläget där man har fyra alternativ, varav det ena är att reparera disk/ar. Då såg det ut så som nedan.
:face_with_monocle:
Den ”setupen” ser man dock inte vid valet ”om/installera”, där ser man/jag inte specifikt SSD.

Jag testade då att göra en Reparera, på Fusions båda diskar. Tog bara några sekunder vardera och grönt ljus, med slutraden ”Partionskartan verkar OK. Åtgärden klar.”.

Reflektion: Som synes i nedan skärmdump så står det för ”SSD:n” ”Oformaterad”. Nu räcker inte mina kunskaper till för att bedöma om det är korrekt men spontant känns det något märkligt (fel?). Eller? :thinking:

Lite pust å stön.

iMacen har efter övergången till den externa SSD (några år på nacken) som jag frigjorde och kör macOS ifrån, fungerat stabilt.
Dock utan att imponera.

Som tidigare skrivet så är det förvisso en 2017 men med i7 4,2 GHz, 32 GB RAM, 8 GB grafik så kan jag tycka att den i alla fall vid t ex uppstart skulle vara tydligt rapp. Så är inte fallet.
Från uppstartsljudet så tar det 90 sekunder innan äpplet med det växande strecket inunder försvinner. Därpå har jag/familjen inloggningssteget/användarkonto och totalt sett tar det närmare 3 minuter innan man kan använda datorn till t ex något så enkelt som Spotify/appen.

Så, nu fick det vara dags. En sprillans ny extern SSD har idag införskaffats. USB-C (3.2) 20 Gb/s.
Börjar med att formatera den. Tänker att det är APFS som gäller (det har jag på samtliga övriga diskar, inkl den interna Fusion), men ser då att det inte finns i listan över valbara format.

Hmmm? :face_with_monocle:

Mac OS Extended är väl inte riktigt lika vasst, eller?

(Ventura 13.6.4. Senaste som är tillgängligt, för mig.)

Om du högerklickar (ctrl + klick) på enheten i listan till vänster, kommer det då upp ett val som låter dig konvertera till APFS? Prova.

Du ska välja partitionsschema GUID på skivan för att kunna formatera en volym i APFS.

Man ser att du saknar alternativet "Schema" som ska finnas under "Format". (jämför min bild). Jag gissar det beror på att du i vänsterkolumnen i Skivverktyg markerat en undervolym/partition som heter LaCie SSD 1TB, ovanför den bör det finnas en symbol för hela skivan. Markera den så kan du nog välja partitionsschema.

Spot on!
Tackar.

Mer, nya, bekymmer hos mig – kopplat till hårddisk/macOS-frågan. :worried:

Åtgärden med att installera och använda Ventura på den sprillans nya SSD:n, har jag ännu inte lyckats med. Flera försök med delvis olika tillvägagångssätt har gjorts.
Efter att allt, så långt, i processen verkar ha gått precis som det ska så landar iMacen i nedan läge. Fotot från skärmen har inte fångat det frågetecken/”box” som samtidigt blinkar utan bara meddelandet. Som alltså är en URL.

Följer man den så säger hjälpinfon bl a att man kan/ska köra en kontroll av den berörda disken, för att om defekter identifieras samtidigt reparera. Detta har jag gjort, inga fel (det hade överraskat mig om det hade funnits/uppstått, på denna sprillans nya disk) identifierades – och jag kan inte se att någon annan åtgärd av de man kan läsa om på supportens hjälpsida avhjälper min situation.

Många steg på vägen, tänkte helst inte trötta ut varken er eller mig med att föröka plita ner dem här. (Har försökt fota av skärmen med telefonen också, vid varje steg.)
Jag har provat både ”CMD + R” och ”CMD + SHIFT + R”.

Jag antar att den rätta vägen för mig/oss egentligen är att återställa från Time Machine. Detta framförallt för att hustrun och jag har var sitt användarkonto i iMacen – och jag gissar att det krävs just en ”hämtning/kopiering” från en kopia på befintlig, för att smidigt bibehålla det som i nuläget är splittat på våra två konton.
Problemet då är att TM också strular för mig. Sedan ett par veckor tillbaka (”disk full” sägs det – ett separat problem jag jobbar med), så det strulet har inte med detta att göra egentligen men det ställer tydligen till det nu, för jag får felmeddelande a la ”TM-disken kan ej nås”.

Så första frågorna blir om någon i forumet utifrån ovan problembeskrivning kan vägleda – och om vilket tillvägagångssätt som är det rätta när man som jag börjar från ett läge där man redan tidigare kör OS på en extern disk och nu ska gå ifrån det – till att köra på en annan/ny extern disk? :thinking:

Följd/motfrågor, ja gärna.
:upside_down_face: