Malmö skippar nyårsfirandet i år

Från sajten:


Malmö stad hoppar över det officiella nyårsfirandet i år – det blir varken raketer för barn eller vuxna.

Tidigare år har staden traditionsenligt bränt krut på Malmöhimmeln både klockan 17.00 och 00.00 – så att både unga och gamla skulle få njuta av festligheterna.

I år blir det inget av det och det var faktiskt känt redan sedan tidigare. När budgeten för 2023 lades så fick en rad arrangemang se sig borttagna från kalendern inklusive stadens officiella luciafirande. I en tid av inflation och höga elpriser behövdes pengarna till annars. Förra året kostade nyårsarrangemang 1.1 miljoner kronor.

Vissa arrangemang så som Lucia kunde dock genomföras i och med att ekonomin förbättrades något i relation till lägre elpriser men något officiellt nyårsfirande blir det dock inte.

Någon brist på raketer lär det dock inte bli då det är fritt fram för allmänheten att bokstavligt talat bränna upp sina pengar mellan 18.00 på nyårsafton till klockan 02.00 på nyårsdagen. Övriga tider på året är det helt förbjudet – något som dock inte alltid respekteras.

Via: Sydsvenskan.

Firar du nyår med fyrverkerier?

  • Ja jag lägger 1000 kr eller mer
  • Ja men under 1000 kr
  • Nej men tittar gärna på andras
  • Nej och tycker fyrverkerier är helt ointressant
0 röster

Man blir så less.

Bra. Jag hoppas fler kommuner följer efter. Åtminstone med att inte skjuta av fyrverkerier. Fyrverkerier och smällar bör förbjudas helt.

1 gillning

Kommer bli kaos i Malmö ändå som vanligt.

Lite charmen med vår underbara stad!

Djurägare har det chill 364 dagar om året, den enda dagen så man får möjlighet att göra slut på julbonusen så kan dom väl åka långt ut på landet eller något

Det går också och lära hunden att inte vara rädd för smällare och raketer. Vi har redan från Primo varit liten kört med högt ljud hemma med nyårsljud. Och även utsätta honom för det när ungdomar smäller dagarna innan.

5 gillningar

De går säkert :slight_smile:

Våran katt kunde inte bry sig mindre på nyår, han chillar mest, tittar ut lite när det blinkar o lyser utanför

Syrrans hund har tidigare klarat nyår bra, men förra året var det någon som under mellandagarna sköt en raket mot honom. I år har han fått ett rejält ångestpåslag varje gång han hör smällar.

Samma här! Cissi är med och kollar på fyrverkerierna :smiley:

Det smäller väl i Malmö utan fyrverkerier. :joy: :joy:

Har en bekant i Italien som alltid haft hund. När jag berättade om nyår i Sverige och skotträdda hundar blev han förvånad. Han hade aldrig hört talas om det. Är det en fenomen här uppe med skotträdda hundar – och i så fall varför?

1 gillning

Vet ej.:man_shrugging:

1 gillning

Problemet med raketerna och smällarna är att så många inte kan sköta sig.
Det skall ofta skjutas mot folk och hus.

1 gillning

Säg det till alla djurägare, till alla som blir fysiskt attackerade av raketer, till dem som får raketer inskjutna i deras bostäder.

Nej, jag tycker inte det är charmigt.

För övrigt ett klokt beslut att inte slösa massa skattemedel på raketerna. Skönt att se att kloka beslut också tas.

3 gillningar

Schitts Creek Party GIF by CBC

Oklart inlägg för mig, menar du att jag skulle vara ”party poopern” här då eller du menar de som inte kan bete sig med raketerna?

Nog lite av båda!

Well, jag ser själv inget charmigt med att skada djur, människor eller bostäder med raketer.

Men men, vi är alla olika :man_shrugging:t3:

3 gillningar

Precis! Staden rensar ut de svaga!