Macradion: Rund är bättre än allt

Finns säkert situationer där telefonen ligger på ett bord eller i bilen eller annat där det är nice att den är upplåst men ändå viss säkerhet. Så här är min inställning. Nu använder jag inte om jag har den på mig. Screenshot_20200523-193114_Google Play services

Edit. Sedan har ju Samsung tagit bort alla sensorer och annat och har bara en kamera ö som selfie. Fingeravtrycksläsare under skärmen och smart lock ger ju då bra funktion med maximal skärmyta

Face ID är ju imponerande och ingen annan tillverkare har kommit i närheten med ansiktsupplåsning av den kalibern. Samsung har gjort ett vägval och gick på fingeravtrycksläsare under skärmen som högsta biometrik utan för mycket inkräktande på skärmyta. Vi får väl se hur iPhone 12 ser ut

Finns adaptrar att köpa så att man får Wireless CarPlay. [Update: 1 year later] Review: This adapter turns standard CarPlay into Wireless CarPlay, and somehow it actually works - 9to5Mac

Kan vara smidigt att ha även om Apple inte tar bort porten.

Coolt !

Har du erfarenhet av den ?

Nej, men jag är lite sugen på att testa att bygga ett CarPlay-system med hjälp av en billig androidplatta och en sån där adapter. Har ingen skärm överhuvudtaget i bilen.

1 gillning

Borde inte en bluetooth koppling räcka till en platta med lämplig launcher ?

Nja, då blir det inte ”äkta” carplay. Med en sån dongel så upptäcker telefonen plattan som en riktig carplay enhet.

Vad blir den praktiska skillnaden ?

Carplay är ju ett sätt att styra din telefon. Jag kan inte se att en launcher fixar det.

Du tänker på att man exempelvis kan ”hoppa” mellan låtarna på Spotify?

Jag har Apple CarPlay. Så länge man får ut ljudet i bilens system och kan reglera det med bilens knappar kan jag inte se att man förlorar något mer än just möjligheten att hoppa mellan låtarna? Något som jag inte är säker på att en adapter löser på en bil som inte redan är kompatibel med CarPlay ?

Tänker på allt som t.ex. navigering i Waze, ta emot samtal, spela musik osv då carplay är ett ui till telefonen. Med en launcher sker allt på androidplattan och då kan man lika gärna använda en iPad mini.

Då är det väl AA som gäller :slightly_smiling_face:

Om man kör en Androidtelefon så kan man nog det. I det här fallet så är androidplattan i princip en skärm för CarPlay.

Okej !

Då förstår jag, trodde i min enfald att gränssnittet oxå gick att lösa i en Android.

Det gör det, bara att installera Android Auto.

1 gillning

Så en bluetooth koppling och Android auto så har man ”nästan” full funktionalitet i en gammal bil ?

Japps.

Kräver väl dock en Androidtelefon. Ser inte på android autos hemsida att man kan köra med en iPhone.

Det lär det göra. Fast en begagnad Android slänger de väl i princip efter folk :grin:

Jo, men vill ju ha det kopplat till sin vanliga telefon :slight_smile:

1 gillning