MacBook Air M1 8GB

Beror på vad man menar med "pressar den riktigt hårt".

1 CPU-intensivt program (t.ex. videoediting) tycker jag inte pressar RAM.

50 Safari-flikar + MS Teams + MS Office + Spotify + 1Password kanske inte låter lika mycket, men det kommer definitivt föredra mer än 8GB RAM.

Jag har använt min 8GB M1 sen launch, och min upplevelse är lite konstig. När jag har mycket öppet samtidigt är datorn nästan aldrig långsam. Men när jag har mycket öppet samtidigt och sen antingen pluggar in nåt i USB-hålet, eller att jag väcker datorn från vila, då kan datorn beachballa i +1min. Nånting med RAM/SSD måste hända när man pluggar in/ut från USB och när man väcker från vila, för det är absolut då jag märker RAM-begränsningen som mest.

Intressant. Låter ju lite som att problemet bara uppstår när den ska swappa från disk. Oavsett RAM-mängd lär den ju skriva till disk vid vila för att spara batteri. Jag har mest läst att uppvaknandet från vila är extremt mycket snabbare jämfört med Intel.

Tog det säkra före det osäkra och beställt en 16GB som jag ska hämta på vägen hem idag.

7 gillningar

Klokt, bättre att bara gråta en gång.

1 gillning

Jag köpte själv 16gb/1tb bara för att framtidssäkra när den kom ut för snart två år sedan.
Det enda tunga (tror jag) som jag kör är Affinity Photo. Jag hade säkert klarat mig med 8gb men jag hade råd och den känns fortfarande som ny och modern.
Vet faktiskt inte vad som skulle vara så revolutionerande för mig att få mig att köpa en nyare dator, så den har jag säkert i flera år framöver.

1 gillning

Inte för att det svarar på min ursprungliga fråga eftersom jag inte har något att jämföra med men efter en dryg vecka med en M1/16GB/256 så kan jag bara säga: vilken fantastisk maskin! Allt, precis allt, känns rappt och batteritiden är magisk.

Som referens för andra så ser mitt användande ut såhär:

Alltid igång:

  • Slack
  • Outlook
  • Safari (ca 10 tabbar)
  • Chrome (ca 5 tabbar)
  • Notes
  • Mail
  • Calendar
  • Tasks
  • Telegram
  • Messages

Oftast:

  • MS Excel
  • MS Word

Ibland:

  • MS Powerpoint
  • Photoshop
  • Illustrator
  • InDesign
  • BB Edit
6 gillningar