MacBook Air M1 8GB

Ni som har en MacBook Air M1 8GB, känner ni att ni är begränsade av mängden RAM?

Står i begrepp att köpa ny laptop på begränsad budget och det är några tusenlappar extra att gå upp till 16GB. Jag kommer använda den mest till Office-programmen samt Illustrator och Photoshop, men i princip bara för webben så ganska lite tunga foton.

Jag har en M1 MacBook Pro 8/512 och det är ju samma som Air men med en fläkt.

Jag har hittills aldrig känt mig begränsad av 8 GB ram. Det mest betungande jag gör är bara en del streaming och enklare videoredigering, högst HD-material, och det är inte så ramtungt, Däremot kanske jag har mer nytta av fläkten vid långa streamingsessioner. Annars bara office och surf. Jag försökte nån gång slöa ner den rammässigt med en massa öppna flikar mm men jag tröttnade innan jag märkte att datorn gjorde det. Kan vara att den swappar internminne till disk och lagringen är så snabb att det inte påverkar mitt flöde.

Det var ju annars kritiken mot M2-versionen av MB Air, att modellen med 256 GB lagring bara har en modul, så med 512 får du dubbla lagringshastigheten. Men det gäller inte 256-modellen av M1 Air. Men för min del går lagring före RAM om tusenlappar ska sparas.

2 gillningar

Jag har ingen MacBook Air M1. Jag vet dock att 8GB är väldigt lite idag. Det är typ vad man får i en Raspberry Pi. Jag vet en polare som köpte en Mac med 8GB och dagen efter bytte han den. RAM tog slut fort tyvärr och blev seg.

Jag kan också snåla ibland på köp, men jag brukar se till att den går att uppgradera efteråt. Det är dock svårare på Mac.

Jo, på en Intel-maskin hade jag tveklöst satsat på minst 16GB, helst mer men processorarkitekturen på M-chippen är så vitt jag förstår oerhört mycket mindre beroende av mängden RAM när swappen mot SSD är så snabb.

Just därför jag är intresserad av att höra på hur det känns när folk använder datorn ’på riktigt’.

Ja, jag hade en Mac mini med M1 ett tag. Dock 16GB och den kändes snabb, men det hjälper ju inte dig. Men min drog nästan alltid runt 10GB. Jag antar att det är bara för den har att ta av dock.

Har ingen Air men Pro M1 8 GB som jag vid inköpstillfället behövde snabbt (kunde inte vänta på 16 GB). Kör dagligen mycket webbaserat och Officepaketet konstant igång (inkl. Outlook och Teams). Kör i perioder mycket InDesign plus Photoshop och Illustrator samt har då extern skärm. Har inga problem alls med prestanda - det flyter på otroligt bra.

Villkor måste dock vara att programmen är i versioner som är optimerade för Silicon - det är tydlig prestandaförsämring om man kör exempelvis InDesign i Intel-version.

Sedan kanske 16 GB kan upplevas och kännas än bättre, men det kan jag inte svara på.

2 gillningar

Ja, min erfarenhet är att MacOS tar allt minne som den kan, vare sig det egentligen behöver det eller inte.

Det låter ju väldigt positivt!

Det går inte att köpa och lämna tillbaka den om det är för lite RAM?

Jag har själv gjort så många fel när det kommer till Mac. Jag har nästan alltid snålat på RAM i dom och har alltid ångrat mig efteråt. Jag tycker dock samma som dig, Apple håller lite väl höga priser på RAM.

Om köpet görs hos Apple går det alltid bra att provköra i två veckor och sen lämna tillbaka. (även Airpods fulla med vax)

1 gillning

Här ett exempel på ett sånt stresstest i verkligheten som jag inte orkade göra. Om du ser filmen har du ett gott underlag för beslut. Det går att märka skillnad mellan 8 och 16 GB men först när man har en ganska osannolik kombination av program i bakgrunden.

M1 Air med 8 GB är en välbalanserad maskin. Jag tror att för de fall den börjar sega har man redan börjat fundera på en 14” MBP eftersom man då också vill ha mer grafik- och processorkraft. Och då behöver man också mer ram, jag skulle definitivt inte rekommendera mindre än 16 GB på en 2021 MacBook Pro :wink:

2 gillningar

På det där klippet ser det ut som dom flesta skulle klara sig bra på 8GB. Så där mycket brukar jag aldrig ha i drift och ändå dra mera RAM.

Jag laddade upp musik på YouTube music för något år sedan och min dator med bara Firefox igång drog nästan 32GB då :smiley:

Det är väl ändå så att datorn använder mer RAM ju mer RAM man har? Så hur mycket RAM som går åt blir väl lite vilseledande?

Av det du skriver tänker jag att Photoshop kommer må bra av 16GB, men att det kommer gå fortare än de flesta datorer även med 8GB.

3 gillningar

Ja, RAM är till för att utnyttjas, annars är något knas. :slight_smile:

3 gillningar

Precis, när @anon89811769 säger att det drog 10 GB RAM när han testade en M1 med 16 GB så gissar jag att det inte hade märkt mycket skillnad på en M1 med 8 GB.

macOS har en effektiv minneshantering. Minneskomprimering när det behövs, som går snabbt. Allt på samma chip effektiviserar. Intressant i videon ovan att swap till SSD sker tidigt även på maskinen med 16 GB. Och maskinen med 8 GB fyller inte RAM till sista droppen, troligen för att vara så responsiv som möjligt under press. Allt enligt någon algoritm i macOS. Och det gör ju stt avläsningar i Aktivitetskontroll kan vara svårt att använda som jämförelse mellan maskiner.

Intressant också att när den med 8 GB verkligen kroknade i jämförelse med 16 GB (export från intelversion av Lightroom) det var då fläktarna satte igång - på maskinen med 16 GB! Med allt annat i bakgrunden räckte inte RAM-hanteringen på 8 GB att hålla processorn i arbete fullt ut, medan den med 16 GB RAM orkade mata på så att processorn fick svettas på 100% en längre stund.

1 gillning

Det där har jag märkt på Linux också. Jag har allt från 8GB RAM upp till 64GB. Även om jag inte drar så mycket RAM kan den swapa ibland. Händer oftast när jag kopierar mycket mellan diskar.

1 gillning

Lite så tänker jag också, men det ser onekligen ut som om 8GB är fullt tillräckligt. Ingen tvekan är att allt oavsett kommer går rejält mycket fortare än min gamla MacBook 12” från 2015…

2 gillningar

Jag skulle rekommendera 16GB om du relativt ofta använder mer än 8GB RAM vid arbete, tänkt behålla datorn några år och vill att din SSD skall vara i någorlunda gott skick. Tar RAM slut swappar den mot den snabba SSD:n och du kanske inte märker sämre prestanda men det blir en hel del slitage på SSD:n. Ju mindre SSD:n är desto värre blir slitaget pga sin storlek så 8GB/256GB är då sämsta valet. Det finns en del artiklar om det här från i fjol t.ex. den här https://www.pcgamer.com/apple-m1-macs-appear-to-be-chewing-through-their-ssds/

Jag har skrivit sönder 5 SSDs på bara några år. 4 WD gröna och 1 WD blå. Inte på grund av RAM dock, utan att jag pillade med film och serier ett tag och skrev till dom och tog bort data hela tiden. Det tyckte dom inte om!

Först började några block rasa, sedan hela skiten! Dom gröna var på 240GB och den blåa på 500GB. Så ganska små när man skriver mycket och stora filer hela tiden.

Är man duktig och bara har 2-3 flikar i Safari räcker det gott med 8GB.

Vill man vara mer fri och kunna ha 50 flikar, tillsammans med några fönster från andra program, rekommenderar jag 16GB.

Min 8GB M1 är ibland extremt långsam.

Tack för feedback! Du är nästan den första jag hört som tycker att en 8GB M1:a är extremt långsam utan att man pressar den riktigt hårt.