Lyser två 40W lampor starkare än en 60W?

Hrm, efter ett långt liv(?) kom jag helt plötsligt att funder på om en 60 wattare är starkare än två 40 wattare? Tänka en takarmatur med uttag för två lampor för exemplets skull. Sådant man kan börja fundera på när man besöker Clas Ohlson…:grin:

Spontant så vill jag säga nej, 60 watt lyser upp mer men sen beror det på hur du placerat dom så klart, men hänger du dom brevid varandra så tror jag 60 watt vinner…

Men det är helt ovetenskapligt och jag killgissar endast

I mitt kilgissande kommer jag också fram till det. Men hur kan 80W lysa mindre än 60W… Vart tar watten vägen…?:sweat_smile:

Mer värme än illuminans? :slight_smile:

Jag vill säga att fråga inte går att svara på.
Watt är nuförtiden tiden ett dåligt sätt att mäta hur mycket ljus som uppstår från en lampa.
Watt är energin som förbrukas vilket i dag varierar mer än tidigare och därför gör det svårt att ha som mått på mängd ljus.
Lumen kan vara ett bättre sätt att mäta då.

Kommer inte ihåg siffrorna i huvudet. Men det finns en formel för hur vi kan räkna på antal ljus och den upplevde effekten varje nytt ljus ger.
Tillexempel om du har 100 stycken 40 wattare och lägger till 100 till så kommer du inte uppleva att det dubbelt så ljust.
Men den borde gå att använda för att räkna ut om din 60 wattare är starkare än två 40 wattare.

Ajaj! :grinning:
Enheten watt (W) är enheten för effekt. Energi är effekt över tid och anges i enheten wattimmar (Wh) eller wattsekund (Ws). Joule använd också, men är inte så vanligt i elbranschen. :nerd_face:

2 gillningar

Självklart är det så!