Lynk & Co

Nu är det nära. Beställer kanske en bil i helgen. Den är lite för liten och har lite för lite hästkrafter för att jag ska vara 100 procent övertygad. Men det är mycket bil för pengarna och överraskande hög kvalitetskänsla i inredningen. Samt att de går långt på el.

En fråga till @MrMustang Kan man styra laddning på något sätt från bilen? Jag har en gammal och osmart laddbox.

Alternativ är fortfarande Tesla eller en rolig begagnad bil.

1 gillning

Kan du ladda hemma? Skaffa elbil istället. Hybrid känns bara fel.

127kr laddade jag för i Juli. :slight_smile:

2 gillningar

Sorry, men jag tror inte det går att styra via appen/bilen så. Man pluggar in och laddar, appen är rätt risig så. Du kan göra typ samma grejer som du kan i Volvo On Call. När du laddar bilen kan du se batterinivån men du kan inte göra nåt med den tyvärr. Så vill du komma billigare undan genom att ladda på natten om du inte har nån smart laddbox, får du installera en timer eller nåt sånt.

Har du sålt/avyttrat volvon förresten? Om så är fallet, har du ju inget att förlora på att testa en månad åtminstone, passar den inte, så har du ju "bara" torskat 6k. Sen kan man ju gå o hoppas på att räntorna går ner, då kanske det blir billigare att leasa någon rolig bil framöver, så tänker jag iallafall :slight_smile:

Gjorde för övrigt en långkörning häromveckan, 45 mil, åkte hemifrån fulladdad och fulltankad, fick i 20 liter soppa, så den ligger strax över halvlitern även när batteriet är slut blandad körning.

3 gillningar

Kommer det notiser i luren när strömmen är slut så man ska ringa bärgare? :rofl::rofl:

Det där hände faktiskt med min gamla golf också, fast det berodde nog på att bensinvärmaren hade gått lite väl hårt. Finns iallafall ingen DSG låda som pajar, och inte random kamkedjeras som på vissa tyskar. :joy:

Det samtalet är redan fört och är överspelat. @xms67 är en pluggiskille i själ och hjärta.

2 gillningar

Aha. Läskigt.

1 gillning

Volvon ska lämnas tillbaka senast i slutet på september. Just det här med den korta bindningstiden är ju en enorm fördel med Lynk & Co. Skulle jag ångra mig eller få för mig att kosta på en mig en Tesla är det ju väldigt smidigt att sitta med en Lynk.

Sedan kan jag kanske upprepa att jag har haft två laddhybrider 3+3 år. Under de sex åren snittade jag 1,8 L/100 km. Lynk kommer ju tydligt längre på batteri så jag räknar med att kunna pressa denna förbrukning ytterligare. Observera att jag nästan aldrig laddade utanför hem och jobb, bara på vissa köpcentra för att få stå på bra P-platser. Ändå fick jag så fina siffror. Ping @_empty

1 gillning

Men ska du ha en Lynk till slutet på september får du nog skynda dig att beställa. Just nu verkar leveranstiderna ligga på 6-8 veckor. Jag vill minnas att det stod så när jag beställde min också, men jag ringde o tjatade på dem minst en gång i veckan, så jag fick den efter 4,5 veckor eller nåt sånt. Bara du inte beställer en med drag, då är det rätt tråkig väntetid.

Vad pröjsar du i leasing/lån för Volvon idag med allt inräknat så som skatt/försäkring/däckbyte/service o allt sånt? Och vad drar den per mil? Misstänker att du kommer spara en hel del på en Lynk i det långa loppet. Jag har som sagt själv tagit offerter på flera andra bilar och i slutändan hamnar man nästan aldrig under vad jag betalar för Lynken, just för att i Lynk abonnemanget ingår ALLT utom soppa.

Jag skulle nog redan ha beställt en (med dragkrok) nu, men leveranstiderna gjorde mig lite matt så jag kom av mig och har den senaste tiden letat alternativ. Men är tillbaka på Lynk.

1 gillning

Ett hett tips, beställ en svart. Den blå färgen är ful i verkligheten. Men de blåa detaljerna på den svarta bilen är skitsnygga tycker jag iallafall.

1 gillning

Just där gick Lynk miste om en kund, åtminstone idag. Jag fastnade väldigt sent i beställningsprocessen och chatten förslog att testa en annan webbläsare. Humöret likt Linus på linjen mycket dåligt.

Byter till Chome och kör igen. Det funkar. När jag ska betala anmälningsavgiften på 2000 ser jag att de tänker dra 8000 från kortet. Nu är Linus på linje mkt arg. Då skiter vi i det här helt enkelt.

Läser det finstilta igen och tolkar det som att de tänker sig att jag ska betala anmälningsavgift + första abonnemangsavgiften här och nu. Hela försäljningspitchen är ju "enbart 2000 i anmälningsavgift". Att de vill ha abonnemangsavgiften redan nu, innan de ens kan tala om leveransdag tycker jag är botten. Kanske lugnat ned mig i helgen men det vet i sjutton. Dessutom har jag ett nästan sexsiffriga belopp som ska ut för fixandet med huset de kommande dagarna. Man är ju inte gjord av pengar.

6 gillningar

I det läget byter man ett par kamremmar till. :joy::joy:

Krya på dig.

Är Lynk&Co en Google Android Automotive-bil?

Och vet du om dess app sneglar på Volvos app? Om så har den sistnämnda nyligen lagt på en funktion om just det du pratar om. Kanske Lynk i så fall implementerar det inom en viss framtid…

Android Automotive OS utan Google-tjänster.

1 gillning