Lurad på Blocket?

En nära släkting har troligen blivit lurad på Blocket. Hen köpte en byrå för 500 kr(normalt pris på Blocket är 1000-15000 för denna byrå) + 200 kr för frakt. Det knepiga började direkt då det skulle betalas till en utländsk bank. I det lite ovanliga förfarandet och ivern över att ha hittat en prisvärd produkt betalade min släkting till rätt konto men med fel referensnummer. Säljaren ber då min släkting betala en gång till och lovar att betala tillbaka de extra 700 som betalats. Min släkting betalar igen.

Byrån ska levereras en viss dag mellan 11:00 och 16:00. 15:00 på aktuell dag hör säljaren av sig och berättar att hon blivit sjuk och inte kan komma. Säljaren lovar att höra av sig så snart som möjligt om ny tid. Sedan har säljaren gått upp i rök. Hon, säljaren, svarar inte på några mejl. I tisdags sände min släkting ett mejl där hon gav säljaren fram till idag att höra av sig annars ska en anmälan till Blocket göras samt en polisanmälan lämnas in.

Säljaren angav att det låga priset beror på flytt. Enligt min släkting har en person med säljarens namn sålt en lägenhet i det område som säljaren påstår sig bo i.

Vad gör man nu? Har ni några tips? Anmäla till Blocket verkar ju solklart. Polisanmälan? Något annat?

Polisanmäl för att det ska bli registrerat om det är flera blåsningar. Tyvärr blir det oftast nerlagt p g a inget spaningsresultat. Men är det flera som anmäler ökar ju chanserna. Tyvärr har ofta denna typ av folk inga tillgångar så det slutar med att det får bli lärdomspengar.

1 gillning

Det är väl tyvärr som du skriver, liten chans att det går att få tillbaka pengarna. Tyr ändå att det inte var mer pengar än vad det var.

1 gillning

Tyvärr händer det mycket sånt här och nu när folk inte jobbar för fullt blir de både desperata och kreativa. Sen tror jag de kör lite lägre belopp då folk betalar lättare utan att ifrågasätta och sen inte anmäler. Vidare blir ju inte brottet grovt heller om det bara är några hundralappar det handlar om.

Borde väl dock bli klassat som grovt om denne gör detta mot flera?

Jag vet inte när det klassas som grovt men jag antar att många som blir blåsta på mindre belopp sväljer stoltheten.

Så är det säkert tyvärr.

Jag blev blåst på blocket.
Gav personen flera chanser, polisanmälde, rättegång, ”Vann” rättegången och sedan blev det kronofogden för personen. Visade sig att personen hade kört en Crash n burn och blåst hur många som helst. Vi är många som kräver tillbaka våra pengar nu. Kommer alltså ta lång tid om någonsin innan jag ser pengarna igen.

Hade jag vetat då vad jag vet nu så hade jag skickat till kronofogden direkt.
Kronofogden är de rättrognas Hells Angels

6 gillningar

Även om det är ett mindre belopp så kan det vara klokt att kontakta banken så att de är medvetna om det.