Luftkvalitetsmätaren som inte andas nutid

Från sajten:
image

KickStarter är platsen där många nyttiga och onyttiga prylar får se dagens ljus. AirNotis är en luftkvalitetsmätare som säkert gör vad den ska men vem ska köpa den?

På KickStarter dyker det upp en hel del smarta produkter med jämna mellanrum. Faktum är att många kända företag börjat sin resa just på denna crowdfunding-plattformen innan de kunnat stå på egna ben. Guldkorn finns om man letar noga och ibland dyker det upp prylar som man bara tänker hur de ens kom på tanken…

AirNotis är en luftkvalitetsmätare som nu äskar pengar för att kunna leverera. Inte lite heller för att vara en luftkvalitetsmätare utan närmare 120 amerikanska dollar vill de ha för sin produkt. Visst, det är mindre än vad en produkt från AirThings kostar till exempel men när den dessutom har ett förväntat återförsäljarpris på runt 250 dollar och en design som luktar tidigt 80-tal drar man öronen till sig. Att den fick en utmärkelse på CES 2022 kan jag inte förstå riktigt heller…

Enheten mäter kolmonoxid, koldioxid, dammpartiklar, TVOC, temperatur och luftfuktighet och kan kontrolleras via en app. Lite som många andra luftkvalitetsmätare kan vilket är bra men utöver designen så är ju gränssnittet något som ser ut att vara gjort utan att ha användaren i åtanke. Siffrorna ser pixliga ut, ramen runt om på enheten är av modell större och personligen kan jag inte bestämma mig för vilken som är minst tilltalande mellan denna och Koogeek A1 Environment Monitor, se nedan.

Koogek A1 Environment Monitor

Jag har stöttat många projekt via KickStarter i mina dagar men detta kommer inte att få någon backning från mig. Kom precis på att designen påminner mig om min första egeninköpta tv-apparat av märket Roxy. Det var en 10″ eller 12″ svartvit tv med vridreglage som kostade 349 kronor på Teleradio om nu någon minns den återförsäljaren…

AirNotis ska börja skeppas i februari 2023 och är du sugen på en egen så besök projektet via länken nedan.

Källa: Kickstarter

Tycker den är rätt snygg. Gillar retro-designen. Men alldeles för dyr. Typ 5-600 kr hade varit lagom.

Edit: kasst med batteritid på 24 timmar.