Luftavfuktare till tvättstuga och suterrängkällare

Så här i augusti blir det lätt lite fuktigt i tvättstugan i suterrängkällaren.
Så funderar på luftavfuktare.
Någon som har erfarenhet av det?
Kollar på dessa två:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-mrd20/1012084.9403/

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-sw-22fw/1016478.9403/

Funderade precis på samma sak igår. Förra vintern fick jag en visserligen väldigt liten mögelpåväxt på en vägg i garaget (nybyggt, isolerat och emd ett element som håller 5 grader). Antar att det är för låg temperatur för att torka ur.

Skulle behöva något liknande de du tipsar om. Har inte läst på alls, men vet du om det finns modeller som dumpar vattnet direkt i en diskho eller golvbrumnn eller måste man alltid först fylla tanken och sedan tömma den?

Intressant vore också att veta om, det räcker att köra den några timmar på natten när elpriset är lågt eller om den msåte gå non-stop... svårt att räkan på den.

ja har den första av dom två , funkar kalas , står i ”pannrummet ” där vi hänger tvätt , kör inte med slang , tömmer varannan dag ungefär

1 gillning

Jag har en avfuktare från Qlima som går att koppla till brunn/avlopp. Har ingen brunn i förrådet, så jag tömmer dock tanken manuellt.

1 gillning

Båda de från Woods som jag länkar till går att koppla på slang istället för behållare

1 gillning

Håller den nere luftfuktigheten i andra rum på samma plan eller har ni den enbart för tvätt?
22an verkar ha mer effekt än den ni har.

Jag har den eller en variant på den som är nr 2 i din lista. Fungerar bra, drar ut en hel del fukt. Jag har dock slarvat i sommar då slangkopplingen gick sönder. Jag kan ställa den över en golvbrunn men där står den lite i vägen så har inte riktigt orkat ta tag i det. Men ikväll får det bli. :+1:

1 gillning

de gör den helt klart , ja kollade på dessa två innan ja köpte ja oxå , tog den lilla för den var snyggare och tystare

1 gillning

Hur många kvm källare?

@xms67 samma fråga till dig :slight_smile:

Vi har en fullstor källare på ca 50-60 kvadrat. Den klara inte hela källaren annat än på marginalen. Ska köra igång den ikväll och mäta i ett annat rum med dörrarna öppna.

2 rum , en hall/ trapphus upp , tvättstuga på ca 50 kvm

1 gillning

Jag har tre från Woods, mest för vi desperat köpte två efter regnovädret -21, så har en SW42FW och en SW38FX.

Skulle köra på en i FX-serien då de är mycket tystare :slight_smile: Vi kör denna i tvättstugan för att snabba på torkningen av tvätten också :slight_smile:

FXen är typ 2000 kr dyrare :stuck_out_tongue:

Flest luftavfuktare när man dör… dör som en mumie..:sweat_smile:

1 gillning

Du verkar iaf fått torr humor av din :wink:

4 gillningar

Smakar det så kostar det, fråga Malmgren :joy:
Hör ni inte den där ni uppehåller er normalt kvittar det troligen, men tycker de låter rätt högt ändå. Det finns dock två fläktlägen och man kan ju normalt ha dem ställda så de inte går konstant :nerd_face:

Vi torkar ju just nu ut lite extra efter Hans :stuck_out_tongue:
Så har en professionell avfuktare i hobbyrummet där vi fick in vatten :slight_smile:

FXn handlade jag mest för den fanns på lager hos Elon :nerd_face:

2 gillningar

Haha, har man haft 125 m2 med 30 cm vatten så är det bra med avfuktare, speciellt då det var slut på alla hyrfirmor i stan :joy:
Vi kör normalt bara med den i tvättstugan :slight_smile:

2 gillningar

Vi har mest tänkt ha vår att gå i tvättstugan och hålla RF under 60% typ

Glömde bort att ni bor i Atlantis :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

1 gillning

Köpte nedanstående i lördags på Netonnet (kostade då 1.890 kr). Mest pga bäst i test efter googling, bra pris och att tvättstugan vi har bara är max 15 m2. Är nöjd, den är tyst och gör sitt jobb. Finns medskickad (kort) slang i paketet om man vill ansluta den till golvbrunnen.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-mrd10g/1012081.9403/

2 gillningar