[LÖST] - Flytt av data

Hej!

Nu kommer jag och förstör er lördag igen!

Vi kommer under kvällen (natten möjligtvis) överföra alla filer (bilder och liknande) som används på teknikveckan och bubblan till en ny plats. Det bör inte störa nämnvärt, men finns en viss risk att vi behöver sätta forumet i paus för att vara säkra på att alla filer överförs.
Om det görs, så handlar det om ett fåtal minuter, men tänker att det kan vara bra att ni vet om vad som händer!


Uppdatering:

Alla filer har nu flyttats och alla nya bilder kommer att hamna på den nya platsen. Vi kör nu ett par jobb för att göra alla tidigare bilder tillgängliga och alla länkar till tidigare bilder länkade till den nya CDN’en.
Det kommer ta en liten stund och det kan innebära att vissa bilder inte kan visas, men alla nya bilder ska laddas upp på rätt plats.

Hoppas ni har överseende och tack för att ni orkade med ~15 minuter av låst forum!


Uppdatering 2:

Nu är allt klart. Bilderna som fortfarande pekar på den tidigare adressen är cachade, så det kommer dröja lite för dem att uppdateras, men allt ska vara flyttat och ni bör nu ha en något (~70%) snabbare laddning av bilder :wink:

Ha en fin kväll! Nu ska jag ta helg! :slight_smile:

9 gillningar

Skandal om det pausas :wink:
Nädå, kör hårt :muscle:

2 gillningar

Det kommer att bli lååååååååååååånga minuter. :joy::joy::joy:

Tack för allt du gör för ett välfungerande forum.

3 gillningar

Kör hårt. :slight_smile:

1 gillning

Överför all data med rclone, sen kommer jag pausa forumet, köra ett pass till så den plockar upp allt som fattades, sen byta endpoints och sen är det klart :wink:
Om jag märker att det blir några problem så kommer jag bara gå tillbaka till den tidigare lagringen tills jag lyckats fixa det, så borde gå fort :slight_smile:

1 gillning

Verkar vara uppe igen!

Vi har nu flyttat alla filer till en ny plats och det ser ut som att allt överfördes utan problem. Vi kör igenom alla filer så att dom inte är privata (som det råkade bli :open_mouth: ) så att ni kan se alla bilder igen, men nya bilder bör hamna på den nya platsen.
Utöver det kör vi just nu ett jobb som uppdaterar alla gamla länkar till den nya CDN’en för att allt ska vara rätt, men det tar en liten stund.

Så, det innebär att vissa bilder kan vara onåbara i en liten stund, men det ska funka snart igen!

milk (En liten bild för att se till att allt funkar)

5 gillningar

Bra jobbat @Jite

1 gillning

Hehe, tack ska du ha. Egentligen inte något större ingrepp, men finns alltid risk för problem när det gäller sådant här! :wink:

Har iaf sett nu att nya bilder dyker upp på rätt plats och att våra backups hamnar på rätt plats med. Vilket gör mig väldigt glad! :slight_smile:

Nu väntar jag bara på att de jobben som är igång ska bli klara så jag kan stänga denna tråd och ta kväll! ;D

3 gillningar

Uppdatering 2:

Nu är allt klart. Bilderna som fortfarande pekar på den tidigare adressen är cachade, så det kommer dröja lite för dem att uppdateras, men allt ska vara flyttat och ni bör nu ha en något (~70%) snabbare laddning av bilder :wink:

Ha en fin kväll! Nu ska jag ta helg!

4 gillningar