Lösenordshanterare

Så i praktiken skapa ett 1Password-konto på webben, ladda ner version 8 från AppStore och starta den. Därefter bli presenterad en migrationsprocess som ska fixa det?

Hur är det med redundansen här, visst är det då så att:

• Datan kopieras över till ens nya 1Password-konto och inte flyttas?
  • Man får ett nytt valv i 1Passwords moln men har samtidigt kvar sitt gamla i Dropbox?
  • Man kan köra version 7 och 8 av appen parallellt på samma enhet?
  • Datan kopieras över till ens nya 1Password-konto och inte flyttas?

Den kan alltid flyttas. 1Password har bra exportverktyg.

• Man får ett nytt valv i 1Passwords moln men har samtidigt kvar sitt gamla i Dropbox?

Ja

• Man kan köra version 7 och 8 av appen parallellt på samma enhet?

Ja

Låter jobbigt. Har ni hört talas om iCloud Keychain? :slight_smile:

1 gillning

Ja, det är ju detta med flytt som gör mig lite nojjig. Men det den gör är alltså att den KOPIERAR över datan så att man fortfarande har kvar den i sitt gamla valv?

Du kör själv 1Password @Zop ? Har sett dig tala om andra lösningar innan men det är 1Password 8 du använder nu?

Känner till och tycker inte den räcker till för mig.

• 1Password finns på alla plattformar. Jag kommer åt mina lösenord enkelt även i Linux och Windows.
  • 1Password har stöd för att spara mycket mer än lösenord till webbplatser. Det går att spara inloggningar till nätverksutrustning, licensnycklar till programvara, generera och spara SSH-nycklar och så vidare.
  • 1Password finns för Apple Watch så jag enkelt kan se portkoder, OTP och liknande.
  • Med 1Password kan jag dela inloggningar med andra familjemedlemmar och med kollegor.

Ja, jag testade Bitwarden men konstaterade snabbt att den inte var något för mig och återvände till 1Password.

Ja, den raderar inget.

Tur man bara kör en plattform. :slight_smile:

För mig har keychain bara en funktion - att aldrig behöva slå in ett lösenord på hemsidor, vilket jag sluppit sen det lanserades.

Har man större behöv så verkar det vara 1password som gäller. :slight_smile:

2 gillningar

Installerade 8:an på telefonen igår och tog då bort förra versionen. Då försvann även Apple Watch appen… måste man nu sitta med både 7:an och 8:an på iPhonen bara för att kunna synka saker till klockan?
:disappointed:

Den kommer i en uppdatering av 1Password 8 framöver.

@Zop Kommer 1Password klara Apples passkeys? =)

In time, you’ll be able to use your 1Password desktop application as a WebAuthn device. WebAuthn is a secure protocol jointly developed by the FIDO Alliance and World Wide Web Consortium. It uses strong public-key cryptography to make passwordless logins easy and universal.

1 gillning

Det är inte Apples passkeys. Då hade de kallat det PassKey. :grinning_face: Passkey kommer bli ett lika generiskt ord som password.

1 gillning

Helt korrekt! Hur som vill jag ha det direkt, överallt. :slight_smile:

1 gillning

Jag vill helst att föräldrar och svärföräldrar som envisas med samma lösenord överallt får det snarast.

:watch:

Kolla change-loggen till uppdateringen, massive :grinning:

1 gillning

Ännu en prenumerations app. Nej tack!

1 gillning

1Password är en av väldigt få prenumerationer jag har. Jag anser att det är en bra app och ett företag bakom som (oftast) tänker rätt. Men vi gör såklart alla våra prioriteringar :slightly_smiling_face:

Ett tips är att om jobbet har en företagslicens för 1Password så får alla anställda en familjelicens.

2 gillningar